Påstanden kommer fra regiondirektør Tord Lien i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) i Trøndelag. Han er opptatt av at flere av dem som starter på en yrkesutdanning, må fullføre den. I dag er frafallet for stort. En god del av dem som starter på en yrkesutdanning, fullfører ikke det de har begynt på.

– Kontakten mellom grunnskole og lokalt næringsliv er for dårlig i dag, sier Tord Lien.

Kompetanse

NHO-direktøren har nylig vært på besøk hos Verform i Meråker. Her vars han opptatt av næringslivets behov for kompetanse. Her er yrkesutdanningen i videregående skolen en viktig del av bildet.

I dag er situasjonen den at 62,6 prosent av alle som har begynt på et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole i Trøndelag de siste fem årene, ikke fullfører utdanningen. Resten, nesten 38 prosent, faller fra før de er ferdige.

– Det er ikke bra nok, mener Tord Lien.

Kommunens ansvar

Han etterlyser en dugnad der både næringslivet og fylkeskommunen, som driver de videregående skolene, er med.

Men først og fremst er det avgjørende at kommunene er med. Det handler ikke minst om at de som skal gi elevene råd om utdanning og yrkesvalg, har riktig kompetanse. Det er kommunenes ansvar.

– Altfor mange grunnskoler har for dårlig kontakt med næringslivet. Ikke minst er det avgjørende at rådgiverne er ute, besøker bedriftene og blir kjent med lokalt næringsliv om de skal kunne gi elevene gode råd om framtidig yrkesvalg, sier han.

Tydelige trender

Tord Lien ser to trender i tiden framover: Den ene er en stadig økende grad av robotisering. Roboter og automater overtar stadig mer av rutinearbeidet.

Den andre trenden i tiden sier noe om hvor nye bedrifter i framtiden vil etablere seg.

– Før ble industrien ble lagt der det fantes naturressurser, og så kom folk flyttende etter for å få arbeid. Nå etablerer bedriftene seg der de vet at det fins tilgang på kompetent arbeidskraft, sier han.

For teoretisk?

– Kan årsaken til frafallet fra yrkesutdanningen i videregående skole være at den er for teoretisk?

– Delvis ja. Men det må heller ikke blim slik at elevene på yrkesfag kan akkurat nok til å gjøre den jobben de skal gjøre. Vi skal ikke nødvnedighvis ha mindre teori på yrkesfag. Men teorien må bli mer relevant. Det er viktig at elevene tidlig får lære hvorfor de lærer det de lærer. Særlig gjelder det guttene, sier han.

Mange faller fra

Andelen som fullfører et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående skole er lavere i Meråker enn ellers i Trøndelag. Mens snittet i fylket er på vel 62 prosent, fullførte knapt 56,6 prosent av Meråkerelevene som har tatt fatt på en yrkesfaglig utdanning de siste fem år.

I Stjørdal kommune ligger den tilsvarende andelen på 61,6 prosent, Malvik 63,5 prosent, Selbu 62,6 prosent og Tydal 66,7 prosent.

Riktige valg

Verform-sjefen Bjørn Nagel Høgmo er opptatt av at utdanningsinstitusjonene, ikke minst grunnskolen, må legge til rette for at ungdom kan velge riktig utdanningsretning i forhold til egne interesser og næringslivets behov.

– I den sammenheng er det uhyre viktig at kommunen har fokus på næringsutvikling. Jeg savner engasjement for næringslivet blant mange politikere, sier Bjørn Nagel Høgmo.