Over sommerferien tar representanten fra Miljøpartiet de Grønne saken opp med ordfører Ivar Vigdenes (Sp) i kommunestyret.

Rentefrie lån

Reinås fremmer en interpellasjon der han vil ha resten av kommunestyret med på å etablere en elsykkel-ordning for ansatte i kommunen.

Reinås vil utrede en ordning der kommunen kjøper inn elektriske sykler til ansatte som ønsker det. Kommunen har nå rundt 1.600 medarbeidere. Anskaffelsene skal skje i form av rentefrie lån. Syklene skal betales av de ansatte med trekk i lønn over tre år.

Med en pris på i underkant av 15.000 kroner, vil anskaffelse av elsykkel komme til å koste hver enkelt ansatt rundt 400 kroner i måneden over tre år.

Mindre biltrafikk

– Hvis flere velger å kjøpe og bruke elsykkel, kan det være et viktig folkehelsetiltak og et rimelig trivselstiltak, mener Tommy Reinås.

Han peker på at elsykler kan være et lite bidrag både til større lokal trafikksikkerhet og mindre biltrafikk. Hvis flere inspireres til å bruke elsykkel i stedet for bil både til arbeid og fritid, vil det også bidra til at Stjørdal når sine Stjørdal sine klima- og miljømål.

–Vi ønsker at Stjørdal skal være en foregangskommune både når det gjelder klima, miljø og sykkelbruk, sier Reinås.

Han har allerede diskutert en ordning der kommunen forskutterer elsykler for ansatte. Reinås tror en slik ordning vil være gjennomførbar og samle politisk oppslutning.

For kommunen blir kostnadene små. Lån til elsykler vil i stor grad finansiere seg selv. Den største kostnaden for kommunen blir ressurser til å administrere elsykkelordningen.

Utfordrer private

– Tenk om bedrifter i Stjørdal innfører samme ordning for sine ansatte? Da vil vi komme langt i retning av å bli en foregangskommune, mener Reinås.

Han peker på at elsykler øker rekkevidden til sykkelen, og gir dermed økt sannsynlighet for at sykling kan erstatte bil. I tillegg til å spare miljøet, vil elsykler også være et bidrag til den generelle folkehelsa.

Kjøpte selv

Miljøpolitikeren anskaffet sjøl elsykkel for noen måneder siden. Reinås legger slett ikke skjul på at han er begeistret.

En tur med elsykkelen fra Hell der han bor, til sentrum av Stjørdal tar bare 10–15 minutter med den elektriske sykkelen. Det er ikke stort lenger enn det tar å kjøre strekningen med bil.

–Du må trø hele tida for å holde sykkelen i gang. Elmotoren gir mye hjelp. Likevel kjenner jeg det litt i kroppen, smiler Reinås.

Elsykkelen han kjøpte kostet rundt 17.000 kroner – en pris sånn midt på treet. Det finnes adskillig dyrere utgaver, men også mye rimeligere.

Lokale leverandører

Reinås ser for seg at Stjørdal kommune skaffer seg avtaler med lokale leverandører. Han regner med at stort volum kan gi veldig gode avtaler for de ansatte i kommunen.

–Når kan en elsykkelordning i Stjørdal kommune være på plass?

–Så fort som mulig etter et vedtak i kommunestyret i september, egentlig. Det bør i hvert fall være mulig at ansatte i kommunen skal kunne starte våren på ny elsykkel, håper Tommy Reinås.

jan.erik@bladet.no

905 86 311