Det var en kveld i juni i år ungdommen som er i begynnelsen av tjueåra, ble tatt under en trafikkontroll på E14 i Meråker. Under en forbikjøring ble bilen ungdommen kjørte, klokket inn med 127 kilometer i timen i 70-sonen. Farten var så høy at forholdet ble anmeldt.

Forleden møtte ungdommen i tingretten. Han innrømmet at han kjørte fort og protesterte ikke på politiets fartsmåling.

Standard straff

I domspremissene karakteriserer tingretten fartsoverskridelser som typiske masseovertredelser der straffeutmålingen er standardisert av hensyn til likebehandling. Det følger av rettspraksis og Riksadvokatens rundskriv at det i hastigheter mellom 120 og 125 kilometer i timen i 70-sone skal reageres med samfunnsstraff.

Det foreligger etter rettens syn ikke omstendigheter i saken som tilsier unntak fra denne praksisen her.

– Siktede er ung, men han er ikke så ung at dette skal tillegges vekt ved straffeutmålingen. Samfunnsstraff anses som riktig reaksjon her, skriver retten.

Tilståelsesrabatt

Tingretten peker på at det ikke foreligger skjerpende omstendigheter ut over den fare hastigheten i seg selv utgjør, og at siktede kjørte forbi en bil som kjørte over fartsgrensen. I formildende retning legger retten vekt på tilståelsen fra ungdommen. Tilståelsen har gjort det mulig å behandle saken på en enklere måte i domstolen.

Straffen ble satt til samfunnsstraff i 30 timer som må gjennomføres i løpet av de neste tre månedene. Skjer ikke det, bærer det i fengsel i 16 dager.

Fratatt førerkortet

I domspremissene peker retten på at I 70-sone skal en hastighet på 123 kilometer i timen medføre 13 måneders tapstid. Men ettersom ungdommen har fått 4 prikker på førerkortet fra før, forlenget retten sperrefristen med 3 måneder.

Ungdommen må avlegge full ny førerprøve om han vil kjøre bil igjen. Det kan tidligst skje om 16 måneder.

Må passe på

Tingretten er da klar over at ungdommen bor usentralt til. Han trenger derfor førerkort både for å komme seg til og fra jobb, og for å utføre sine egentlige arbeidsoppgaver. Retten har forståelse for at det er svært upraktisk å være uten førerkort, og ser at dette får store konsekvenser for siktede.

– Hans situasjon er imidlertid ikke enestående. Den som er så avhengig av førerkort, må tilpasse sin kjørestil til dette, heter det i domspremissene.

Likebehandling

Retten kan derfor ikke se at tap av førerretten i 16 måneder vil være uforholdsmessig.

– Hensynet til likebehandling og trafikksikkerhet må veie tyngst, konkluderer retten.

Ungdommen vedtok dommen på stedet da den ble lest opp for ham på slutten av rettsmøtet.