– Nå trenger vi noen til å betjene foodtrucken, sier Kristian Helgesen hos lokalsmakprodusentene AUK i stjørdalsdalføret.

I et verksted på Sutterøy står en 1970-modell Citroën kassebil. Modellen med snute og bølgeblikkarosseri. Veteranbilen skal bli Stjørdals første foodtruck og promotere lokale smaker.

Nå inngår produsentene i grupperingen AUK som består av 14 lokale matleverandører, samarbeid med Torgkvartalet og Vennatrøgruppen. Foodtrucken med lokale smaker skal ha fast tilhold i Torgkvartalet, men også kjøre rundt på arrangementer der AUK-produsentene deltar.

Veteranbil

– Vi ønsker å være med og bidra til at de lokale produsentene i dalføret får utvikle seg, markedsføre og selge sine produkter, sier Alf Joachim Vennatrø.

Vennatrøgruppen eier og driver kjøpesenteret Torgkvartalet i sentrum av Stjørdal.

Nå har Vennatrøgruppen anskaffet veterantrucken. Bilen er kjøpt i Nederland. Den har blant annet gjort tjeneste som rullende foto- og kopieringskiosk. Nå skal den restaureres og innredes slik at den aldrende Citroën'en kan brukes til å promotere lokale smaker fra stjørdalsdistriktet.

Ambisiøst

Alf Joachim Vennatrø medgir at veteranbilen er et ambisiøst og krevende prosjekt rent restaureringsmessig. Bilen var nok i litt dårligere stand enn de regnet med. Nå pågår restaureringsarbeidet for fullt i garasjen på Sutterøy.

– Målet er å ha bilen ferdig og kjøreklar til julestria. Vi skal i hvert fall prøve, smiler Vennatrø.

Kristian Helgesen og produsentene i AUK-sammenslutningen er ivrige etter å komme i gang. Helgesen roser Vennatrøgruppen som ønsker å bidra til å fremme produsentene av lokale smaker som gir AUK-sammenslutningen denne muligheten.

– Dette gleder vi oss til, sier Solvår Reinsborg.

Saken fortsetter under bildet.

Solvår Reinsberg fra Eidum Gårdsbakeri og Kristian Helgesen fra Langøra Kaffebrenneri søker nå etter matambassadør som vil være med og betjene foodtrucken. Foto: Jan Erik Sundøy

Hun driver Eidum Gårdsbakeri i Lånke. Foodtrucken blir en spennende mulighet til å selge bakervarene, mener hun.

Også bringebærprodusent Peder Veiseth fra Elvran er i fyr og flamme. Han tror foodtrucken blir en kjempemulighet til å fremme de lokale smakene.

AUK-produsentene deltok på den store matmessa i Trondheim i sommer med veldig godt resultat. Nå vil produsentene av lokale smaker satse videre. Foodtrucken blir et viktig ledd i dette arbeidet.

Trenger ambassadør

– Nå trenger vi en ivrig person som kan være med og drive foodtrucken. Vi trenger en skikkelig ambassadør med engasjement, sier Kristian Helgesen.

Han ber folk som kan være interessert, om å ta kontakt.

AUK-samarbeidet består av 14 produsenter som legger vekt på lokale smaker. Deltakerne er Eidum Gårdsbakeri, Langøra Kaffebrenneri, Kilnes Gård, Teveltunet, Veiseth, Ersgard, Kvittem, Hjelseng Gård, Stolt Bryggeri, Julseth Østre, Fornes Gård, Dullum Slakteri, Kirkebyfjellet og Øfsti Søndre.