– Dette er å gå med ryggen mot framtida

Trøndelag elbilforening er helt uenig i forslaget om at elbilister skal betale i bommene.

Ståle Langolf er leder i Trøndelag elbilforening.   Foto: Privat

Nyheter

– Vi synes at dette er å gå med ryggen mot framtida, i stedet for å være konstruktiv å se på alternative løsninger. Og en alternativ løsning er en opptrapping av bompengeavgift i forhold til antall elbiler som er på veiene, sier leder i elbilforeningen i Trøndelag, Ståle Langolf.

Han minner om at trafikken har gått ned med 16 prosent etter at bomringen ble innført for åtte år siden.

– Så de motsier seg selv. Det blir ikke mer trafikk av at folk går over til elbil, sier han.

- Elbilsalget vil falle

I forslaget skal det bli halv pris på parkering for elbiler i Trondheim.

– De skal gå ned til halv pris på parkering, og så skal de ta det igjen på bomringene. Men tar de 50 prosent betaling for elbiler gjennom bommene nå, så faller salget av elbiler. Dette har vi erfart tidligere. Da de tok full pris for elbiler på ferga ble det ikke solgt en elbil etterpå på Fosen. De må være konstruktive og se på andre løsninger, sier Langolf til Bladet.

Elbilforeningen har et eget forslag som de mener vil gi forutsigbarhet og som legger til rette for en gradvis opptrapping av bompenger for elbiler.

– Vi kommer til å jobbe knallhardt for vårt forslag. Og det er at når elbilandelen kommer opp i 25 prosent, så bør elbilsjåførene betale 25 prosent av bomringavgiften. Når elbilandelen blir 50 prosent så kan elbilene betale 50 prosent, sier han.

Momsfrie bedriftsbiler

Langolf sier at elbilandelen innad i Trondheim i dag er på under 10 prosent.

Han mener forøvrig at elbiler som er bedriftsbiler bør være momsfrie.

–Trondheim kommunen oppfordrer bedrifter til å bruke elbiler, og har lokket med gratis bomring og kjøring i kollektivfeltet. Så går det noen måneder og så begynner de å ta betalt. Dette blir som den gangen myndighetene oppfordret folk til å kjøpe dieselbiler.

Han sier at de kan være med på en gradvis opptrapping, men at det må være mer forutsigbart enn det som kommer på bordet nå.