– Har fått opp øynene for trøndersk mat

Nyheter

Trøndelag var rikt representert under «Matstreif» i Oslo. Og Grete Sørebø fra Ersgard var strålende fornøyd med at flere synes å ha fått øynene opp for trøndersk mat.

Testet ut smaker

6.- og 7. september deltok Trøndelag på Matstreif for å vise fram hva regionen har av mat- og reiselivsopplevelser.


 

Matrettene var satt sammen som en matreise fra Rørvik i nord til Oppdal i sør. Og naturligvis også Stjørdal.

Et matinteressert publikum lot seg villig friste til å teste ut smaker fra Trøndelag.


 

- Vi har akkurat gjennomført årets festivaler i Trondheim. Med 225.000 besøkende og en omsetning på 13,8 millioner kroner ble det både besøks- og omsetningsrekord på Trøndersk Matfestival. I samarbeid med reiselivsaktører vil vi løfte fram Trøndelag som en destinasjon for matopplevelser hele året, sier Aslaug Rustad, daglig leder i Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

Vafler

40 prosent av både norske og utenlandske turister regner kulinariske opplevelser og matopplevelser som svært viktig for sin Norgesferieferie ifølge Innovasjon Norge. Når Trøndelag promoteres som reisemål på Matstreif i helga var det derfor lokalmat og bærekraft som sto i fokus.

Grete Sørebø fra Ersgard var strålende fornøyd med helga, været til tross.


 

– Jeg har servert gullimunn-vafler med Rørosrømme og bringebær fra Veiseth på Matstreif, fantastiske produkter som Oslo-folk setter pris på, sier hun og fortsetter:

– Vi blir møtt med stor entusiasme, dette har vært bra dager på jobb. Folk har virkelig fått øynene opp for Trøndelag som Norges matregion nummer en, noe vi har jobbet for i mange år. Vi har et utrolig mangfold, med jordbruk, havbruk, kyst og fjell. Trøndelag, og ikke minst Stjørdal, leverer, sier Sørebø.