Coop topper lista over best omdømme

Administrerende direktør Torbjørn Skei i Coop Midt-Norge tror at eierformen appellerer til unge kunder.   Foto: Arkiv

Nyheter

For 28. år har Ipsos undersøkt omdømmet til de 100 største bedriftene her i landet. Her topper Coop Norge, fulgt av Tine på 3. plass. Vinmonopolet havnet på 4. plass.

82 prosent av de spurte har et godt eller meget godt totalinntrykk av Coop.

I en pressemelding fra Coop står det at det er medvind for Coop i Norge om dagen.

- Det er 1.767.019 grunner til at Coop har Norges beste omdømme. Dette er våre medeiere i Norge, som også er våre beste kunder. Vi setter kundene først i alt vi gjør og takker dem for den enorme tillitserklæringen det er å komme til topps i en slik måling for andre året på rad, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.


 

Populær hos unge

Av de spurte svarer 82 prosent at de har et godt inntrykk av Coop Norge, noe som plasserer dagligvareaktøren foran Tine, NRK og Vinmonopolet.

- Det er særlig de yngste kundene som er mest fornøyd med Coop, noe som gleder meg, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.

Han tror at det er Coops eierform, der kundene eier butikken sammen og deler på overskuddet, særlig appellerer til yngre kunder.

- Samtidig stiller eierformen ekstra høye krav til at vi opptrer som en ansvarlig samfunnsaktør og lytter til våre medeiere. Det positive omdømmet tyder på at vi lykkes godt med dette, sier Skei.


 

Øker markedsandel

Foruten å få toppscore av kundene i omdømmeundersøkelsen, øker Coop samtidig sin andel av det norske dagligvaremarkedet. Tidligere denne uken kom offisielle tall for utviklingen av markedsandeler i dagligvarebransjen fra analyseselskapet Nielsen. Der øker Coop sin markedsandel med 0,1 prosentpoeng til 29,1 prosent. Høyest vekst av enkeltkjedene har Coops lavpriskjede Extra med en økning på 1,4 prosentpoeng til en markedsandel på 14,4 prosent så langt i år.

- Konkurransen i markedet er tøff. Det er gledelig at Extra fortsetter å vokse kraftig. Samtidig er vi i Coop opptatt av å opprettholde et mangfold av butikker og kjeder med nærbutikker, supermarkeder og store varehus som OBS, sier Torbjørn Skei.