Denne høsten starter malvikingen Anne Birgitte Belboe i ny stilling i Trondheim kommune som Norges første "MakerLærer". Målet med stillingen er å få til undervisning som skal være med på å få økt oppfinnertrangen hos barn.

– Barna i dag lager ikke lengre ting som pil og bue. Det er en veldig enkel ting å lage, det er bare å sette på en snor og kviste en pinne. Vi ser at ungene blir mer og mer opptatte av ferdige leker, mens leker som går ut på at noe skal lages, blir det mindre av. Et eksempel fra i dag på en slik ferdig leke er fidget spinneren, man kan kjenne kreftene fra den og det er flott, men ungene har ikke laget den selv, eller vet hvordan den fungerer. Ungene i dag har mistet litt av det praktiske arbeidet med å fikle og skru på ting. Oppfinnertankene blir helt borte når man sitter passivt og tar imot underholdning. Det er derfor Trondheim kommune i samarbeid med Vitensenteret har bestemt seg for å etablere en stilling som skal jobbe med å trigge skapertrangen, forklarer en engasjert Belboe.

Tidligere i sommer har Belboe vært med på å arrangere STARMUS Science Camp Sommerskole for elever fra 5.-10. trinn, som sammen med den nye stillingen er noen av prosjektene Trondheim kommune har satt i gang i forbindelse med sin satsing på realfag, kunst og kultur i skolen.

Planlegging

Undervisningen skal foregå i Vitensenterets "Trigger Maker Space"- rom. Der får elevene blant annet prøve seg på 3D-printing og laserkuttere, her blir jobben til Belboe å sette i gang skaperprosessen hos barna.

– Det første halvåret går sikkert til planlegging, men det jeg gleder meg mest til er å stå sammen med ungene og få de til å bli forskende oppfinnere. Det eneste som er sikkert er at ungene skal gjennom et forprosjekt, en praktisk gjennomføringsdel og etterarbeid. Detaljene om hvordan dette skal utføres skal vi i samarbeid med Trondheimsskolene finne ut i høst. Men jeg ser for meg at 5. trinn kan være i en fin alder til å få trigget denne oppfinnertrangen, forteller Belboe.

– Ærefylt

Belboe er i dag kontaktlærer og underviser i realfag, musikk, gym og kunst og håndverk.

– Dette blir en helt annen type lærerjobb enn den jeg har hatt før, og det blir kjempespennende. Det å skulle lære barna og bli oppfinnere føles ærefylt ut. Når man har drevet som lærer i mange år er det skumleste som kan skje at man ender opp som en sur, gammel og gretten lærer som gjør det samme som de har gjort år etter år. Jeg har gitt beskjed til alle rundt meg at hvis jeg begynner på den stien der må de røske meg i ørene og si ifra. Derfor tenker jeg at det skal bli helt perfekt å få lov til å være den blide og sprøe professoren som hjelper ungene, sier Belboe.

– Jeg tror det som blir mest utfordrende med stillingen er å la barna slippe helt til med sine idéer. Det er viktig at det er deres egne idéer de jobber med, slik at de får et eierforhold til det de lager. Da blir de så kreative, oppfinnsomme og engasjerte, sier Belboe.

Felles utetid

– Har du noen tips til hvordan foreldrene i hverdagen selv kan få barna sine til å bli mer oppfinnsomme?

– Foreldre i nabolagene kan gå sammen med hverandre og lage en fast utetid for ungene. Sånn at de har en felles time hver dag hvor de er ute og ikke sitter på mobilen. Den gamle klubben og leken i gatene bør etableres igjen. Da kan man også lære bort gamle uteaktiviteter som i dag har blitt glemt. Dette bør gjøres fra barna er små, for å ta det tilbake når det går i 6-7 klasse tror jeg er for sent, sier Belboe.

– Det kan også være lurt å kjøpe gaver som gjør at ungene må sette sammen ting. Ellers er det lurt å la de være med på det praktiske arbeidet som gjøres hjemme som snekring og matlaging. La ungene få skru opp og se inni ting og tang. Ved siden av dette er det viktig at barna fremdeles får spille spill, følge med i media og på den teknologiske utviklingen, mener Belboe.