– Har sovet litt dårlig i natt. Har litt reisefeber. Det er klart det er litt spenning.

Det er stjørdalingen Harald Vinge, som sier dette, fire timer før han starter sin storsykkel, en BMW 1.200 ccm, foran Johnsen-kafeen i Kjøpmannsgata i Stjørdal.

Han treffer Bladet foran avreisa for å fortelle om sommerturen i år, som han også gjorde det i fjor. 600 mil i Europa, med Hviterussland som hovedmål ble det i fjor. Ny tur i år, også Europa denne gang. 14 dagers tur i fjor, tre ukers i år.

– I år skal vi kjøre 1.000 mil, sier han, og det oser litt spenning av kroppen til 74–åringen. Han trommer litt med fingrene på bordet når han innrømmer at noe reisefeber har han, særlig før hjulene starter å rulle.

Eksosrype

I fjor kjørte han sammen med kompisen Roger Størseth fra Melhus. Det gjør han også i år. Likevel, det er en forskjell.

– Jo, Roger har med seg passasjer, russiske Jelena. Det er på grunn av henne vi på hjemturen kjører innom Luxembourg. Jelenas datter bor der, og hun skal vi besøke.

Harald innrømmer at han foran årets tur måtte slanke seg noen kilo, han kom seg ikke inn i kjøredressen sin.

– Fant ut at jeg hadde svullet ut litt siden i fjor. Er ellers i god form. Sjekker alt foran en slik tur, har legeattest.

– Du kjører alene på sykkelen?

– Før i min tid, da gikk det ikke å kjøre motorsykkel uten eksosrype. Eksosrype var en selvfølge da jeg vokste opp på slutten av 60-tallet. Og det var faktisk mange av dem, eksosrypene. Vi tenkte slik, hva er meninga med motorsykkelturene dersom en ikke har med ei eksosrype. Nå eksisterer de ikke, de er ikke mer å få tak i. Så enkelt er det. Jeg tror de ble utryddet på 70-tallet. Kanskje like greit, sier Harald.

1.000 mil

På mila har han ikke regnet det ut, men omlag 10.000 kilometer er årets tur slik den er lagt opp før avreise. Harald tar journalisten raskt gjennom reisen, og innleder med at han har en sykkel godt egnet for lange turer.

– Vi kjører fra Tallin, sørover gjennom Latvia og Litauen, Polen, og så skal vi stikke inn i Ukraina, krysser grensa til Slovakia og videre til Polen, Zakopane, det er jo en grei plass. Så Ungarn, så fra Ungarn tar vi litt til venstre, og kjører inn i Romania, og kjører tilbake og kommer inn i Serbia, sørover til Makedonia, og videre til Albania. Her skal vi snu i Tirana. Forresten, Albania har jeg nå skjønt er et fantastisk ferieland. Leste nettopp en artikkel i avisa om dette, sier Harald.

Så skal han kjøre «oppover» gamle Jugoslavia, og deretter inn i Østerrike.

– Villach, en spesiell plass jeg absolutt skal innom. Et mc–miljø her jeg vil besøke.

Så sier han det blir litt på kryss og tvers i «alpeland». Kanskje kjører de også for å se sommerboligen til Hitler sør i Tyskland, sjøl om stjørdalingen har vært der to ganger før.

– La meg si det slik, det er et mål med denne turen å rekke over mesteparten av Europa.

Tror dette er siste tur

Harald fyller 75 år i år. Han regner med at dette blir siste langturen på denne sykkelen.

– Jeg regner nok med, at når jeg kommer hjem etter denne turen, så selger jeg sykkelen.