Det er høyst usikkert rundt de nye veiprosjektene i Nasjonal transportplan (NTP). 15 prosjekter i regjeringens prestisjeplan står i fare for ikke å bli realisert hvis kostnadsrammen på 1064 milliarder skal overholdes, viser en ny rapport. Det gjelder blant annet to planlagte strekningene i Trøndelag.

Oslo Economics viser til at veiprosjekter i gjennomsnitt blir 40 prosent dyrere fra de omtales i planen til de er ferdig planlagt og klare til bygging, skriver NTB.

Står i fare for å ryke

– Om kostnadene i planfasen fortsetter å øke tilsvarende kommende år, vil vi ikke få de veiene fremover som vi er forespeilet. Dette gjelder selv om Stortinget skulle bevilge midler tilsvarende rammene til NTP, advarer seniorøkonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.

Videre nevner de 15 konkrete prosjekter som kan ryke, blant andre E6 Åsen – Steinkjer og E14 Stjørdal – Meråker.

Forutsetningen at det er prosjekter med oppstart langt fram i tid, eller som ikke er fullt finansiert i planperioden, som først står i fare for å ryke.

Bekymret

Rapporten er bestilt av Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg og Veidekke, som begge uttrykker bekymring.

– Vi er bekymret. Det er viktig å få fram at kostnadsøkningene ikke skyldes økte lønnskostnader eller lavere effektivitet, men at det skyldes andre krav i prosjektene enn hva som er planlagt, sier direktør Kari Sandberg i Entreprenørforeningen for bygg og anlegg til VG.

«Selv om NTP skulle bli tidenes satsing på samferdsel målt i nominelle kroner, er det usikkert om midlene vil gi de planlagte kilometer vei, eller om deler av planen vil spises opp av kostnadsøkninger», heter det i rapporten.

Kan ikke garantere

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til VG at også han over lang tid har vært bekymret for kostnadsøkningen, og varsler at han har planlagt tiltak for å få ned kostnadsnivået.

– Rapporten viser en stor kostnadsvekst. Men det er flere faser i et prosjekt. Fra man begynner å utrede et prosjekt, ser man en kostnadsøkning på rundt 40 prosent. Men der man blir ferdig på plansiden, er kostnadene under kontroll. Kostnadsøkningene skyldes blant annet lokale krav, og at prosjektene utvikler seg i en mer ambisiøs retning, sier han til avisen.

I april feiret politikerne satsingen på ny E14 mellom Stjørdal og Meråker med kake. Nå sier statsråden at han ikke kan garantere at alle veiprosjektene blir realisert, men at målet er å få gjennomført alle.