Etter å ha sittet som folkevalgt i flere perioder gjør en seg unektelig noen tanker om utviklingen som foregår på forskjellige områder i kommunen.

Allemannsretten gir alle norske borgere rett til å ferdes i skog og utmark, og med overnatting på inntil to døgn. Hvis arealet da er ikke er merket til spesifikt bruk.

Men så opplever flere grunneiere et stadig større press ifra storsamfunnet, ved at det regulerer/tegnes inn merkede ferdselsårer over ens eiendom. Det lages et såkalt «temakart» gjerne etter eksisterende opparbeidede avlingsveier, skogsveier eller gårdsveier.

Friluftsloven sikrer allemannsretten fri ferdsel i skog og utmark til glede for mange, men det må ikke være slik at det kommer i konflikt med skogsdrift eller jordbruket. Samtidig som det kan oppstå farlige trafikksituasjoner.

Flere grunneiere blir berørt av større kommunale anlegg når installasjoner bygges ut på eiendommen/utmarka. Dette fører til en større trafikkbelastning på det private veinettet. Dette på en kunne forvente skal godtgjøres på en god nok måte uten at grunneier skal sitte igjen med vedlikeholdskostnadene alene.

Grunneierretten og jordvernet har i inneværende periode blitt sterkt svekket. Bakgrunn for dette er enkeltpersoner i posisjon ikke har stått opp for disse rettighetene i de saker dette har vært aktuelt. Eksempler på dette er:

  • E6 utvidelse i hele kommunen

  • Plassering av nye vannledninger langs Malvikveien og nye E6

  • Vollan

Godt valg.

Arve Ørsjødal

Fast medlem i Areal- og samfunnsutvalg, og 6.kandidat i Høyre.