Nå lanseres det store planer i media om elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen. Og i tillegg lanseres det planer om tre tog pr. døgn fra Trondheim til Stockholm, og to tog i timen på Trønderbanen. Nye togsett er også på tale. Dette er jo store planer som vil innebære store forbedringer til togreisende.

For togreisende er det viktig at det blir lagt til rette for parkering av biler som mange må benytte for å komme seg til en togstasjon. Selv om det er etablert busstilbud til togreisende så er det ikke alle som kan benytte seg av det. På mange togstasjoner er det i dag etablert parkeringsopplegg for togreisende med månedskort, men ikke for enkeltreisende. Dette fører jo til at personer som vil ta toget sørover fra Stjørdal kjører bil til Hell eller Hommelvik, og personer som skal ta toget nordover kjører til Skatval. Og finner man ikke parkeringsplass der så må man kjøre bil videre til bestemmelsesstedet.

Som følge av parkeringsproblemene ved Stjørdal togstasjon ble det i 2012 sendt følgende spørsmål til Samferdselsdepartementet :

  1. Hvilke tiltak vil bli gjort for å sørge for tilstrekkelig parkering for NSBs reisende

  2. Når kan NSB-konsernet finansiere den tunellen som må bygges under jernbanelinja for å få utnyttet et eventuelt parkeringsområde på vestsida av stasjonsområdet?

  3. Har NSB-konsernet sine virksomheter utvist tilstrekkelig samfunnsansvar?

  4. Har NSB-konsernet handlet i tråd med de føringer som de er pålagt fra Samferdselsdepartementet når de ikke sørger for tilstrekkelig tilrettelegging for parkering for sine reisende.

Det kom en beklagelse i et svar fra Samferdselsdepartementet samme år vedlagt uttalelser fra Jernbaneverket og Rom Eiendom. Det ble lansert planer som skulle bøte på de parkeringsproblemene som oppstod som følge av at fraktgodsområdet ble solgt til Maja Eiendom. For en kostnad på ca. 80 millioner skulle det etableres undergang til spor 2, og videre ned til en planlagt parkeringsplass på vestsiden av stasjonsområdet.

Dette var jo positive meldinger, men som dessverre ikke er gjennomført ennå. Som følge av dette er jeg jo spent på når det vil skje. Og så er jeg jo like spent på når planene om tre tog pr døgn mellom Trondheim og Stockholm og to tog pr. time på Trønderbanen blir gjennomført.

Jeg liker å benytte meg av kollektive transporttilbud, bl.a. tog. Men når forholdene ikke er godt nok tilrettelagt for det så blir løsningen å kjøre bil til bestemmelsesstedet. Jeg har inntrykk av at det er mange som er i samme situasjon.

Olaf Lydvo