… eller bør det komme inn krav til et minimum antall gjesteparkeringsplasser når man bygger ut et område?

Det er stor aktivitet på byggefronten i Malvik for tiden, og mange opplever samtidig at det blir færre parkeringsplasser.

Miljøpakken og byvekstavtalen stiller krav om at bilbruken skal ned. I tillegg stiller statsforvalteren, tidligere fylkesmannen, krav om at det skal begrenses antallet parkeringsplasser i nye boligområder.

Vi vet at de fleste hushold i dag har to biler, og noen har også flere. Selv om man til daglig kjører buss eller tog, så har man behov for å gjøre av bilen et sted. Da enten på tildelt parkering, på gjesteparkering, eller på offentlige parkeringer. En offentlig parkering betyr at alle kan parkere der, uansett grunn. I tillegg har noen butikker og handel parkering med begrensinger på tid, for egne kunder.

Som politiker får jeg ofte en følelse av at det settes av for lite plass for å gjøre av bilen. Samtidig vet jeg at dersom man tillater for mange parkeringsplasser pr. boenhet, så vil statsforvalteren komme med innsigelse. Utgangspunktet er én parkering pr. boenhet, og for større boenheter får du en ekstra parkering på deling med naboen.

Jeg har innhentet gjeldende bestemmelser for antall parkeringsplasser i sentrumsplan Vikhammer og sentrumsplan Hommelvik. De gjeldende bestemmelser for Hommelvik sier 1,4 parkeringsplasser for bil for boenheter over 50 kvadratmeter, og 1 parkering for boenheter under 50m2. For Vikhammer ligger det mellom 0,8 til 1,5 parkeringsplass for boenheter over 55m2 og mellom 0,5 til 1 parkering for boenheter under 55m2. Når det gjelder gjesteparkering stilles det ingen krav, og det er opp til utbygger. Her kan det altså spares areal hvis det ligger offentlige parkeringsplasser i nærheten, eller man legger til grunn at de fleste besøkende kommer med buss eller tog.

Jeg stiller derfor spørsmålet om det også bør komme krav om et minste antall gjesteparkeringsplasser ved etablering av nye boligområder. Parkering bør aller helst etableres i garasje, men det bør i hvert fall være nok parkeringsplasser til at man kan få satt fra seg sine egen bil, og ha parkering til besøkene.

Næringslivet i Hommelvik har lenge klaget på at det av og til er vanskelig for kundene å finne parkering, siden de få som er, også brukes av pendlere og de som er bosatt i Hommelvik. Med nye prosjekter uten tilstrekkelig parkering vil det bli press på parkeringsplassene i Hommelvik. Dette er parkeringsplasser som ligger ved siden av kollektivknutepunkt for buss og tog begge veier.

På Vikhammer har vi en stor offentlig parkering, som dekker behovet for parkering for ansatte og tilreisende til Vikhammer skole, Vikhammer ungdomsskole og idrettsanlegget. Mens det er busstopp på begge sider av veien for område, er alltid parkeringsplassen full. Mange kan altså ikke benytte seg av bussen til og fra jobb eller skole. På ettermiddags og kveldstid kan det være like fullt, når det er full aktivitet i idrettsanlegget, kveldsaktiviteter på skolene og øving eller konserter på Ytre Malvik Samfunnshus. I tillegg er parkeringen gjesteparkering for besøkene til de nye boligene på Vikhammerstand. Det er et faktum at med utbygging av ungdomsskolen, ble antall offentlige parkeringsplasser redusert vesentlig i område, og utbygging på Vikhammerstrand medfører at det ikke er mindre trafikk og behov for parkering.

Man kan ikke vedta seg bort fra bruk av privatbil. Sunt bondevett tilsier av og til at det faktisk er for lite parkeringsplasser, og økt utbygging bør tilsi at det anlegges tilsvarende nye parkeringsplasser. Man kan selvsagt følge Trondheim kommune sitt eksempel, og over tid redusere den relative mengden parkeringsplasser langs kollektivaksen og rundt nye boligområder, også i Malvik. Tvinge beboere og besøkende til å komme med buss eller tog. Da tror jeg vi på sikt er avhengig av et helt annet kollektivtilbud i Malvik, enn rute 70 med 3 avganger i timen, supplert med rute 79 i Ytre Malvik, samt toget.

Jeg tror temaet er modent å diskutere når vi reviderer arealplanen. Bør det stilles krav om et antall gjesteparkeringer, eller skal vi i fremtiden løse parkeringsproblemene med en betydelig bedring i kollektivnettet.

Er det et offentlig ansvar å sørge for tilstrekkelig med parkeringer i og rundt boligområder, eller bør det i fremtiden også stilles konkrete krav til en utbygger.

Anders Frost

4. kandidat til kommune valget for Høyre