Da skal altså Nye Veier og Acciona gå hver til sitt. Innbyggerne i Malvik og andre som daglig kjører gjennom anleggsplassen (også kalt E6), kan ikke gå noe sted.

Vi er fanget i en evig bilkø som snegler seg i 30 km/t gjennom hele kommunen. Selv om vi som kjører der på daglig basis, har lært oss de uklare veimerkingene, de snåle rundkjøringene, skiltskogene og de plutselige bråbremsene når ukjente sjåfører ikke vet hvor de skal, er det ikke sikkert at de mindre lommekjente sjåførene klarer å navigere like godt. Vi sitter med en klump i magen og tenker med angst på at noen skal havne i feil kjørefelt.

Nå skal denne anleggsperioden vare i to år lenger enn det Nye Veier skrev i reguleringsplanen som Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre, Pensjonistpartiet og Senterpartiet (unntatt to av SPs repr.) stemte for i kommunestyret 26. juni 2020. Fire år med E6 som anleggsplass! Og kanskje heller ikke dette tidsskjemaet holder nå som Acciona forlater prosjektet? For nå må Nye Veier finne ny entreprenør til et prosjekt som utbyggingsdirektør Almlid har gått ut i media og sagt er “et komplisert prosjekt som har blitt mer komplisert enn antatt”.

Det sier seg selv at Malvik kommune og Nye Veier må møtes for å prøve å finne løsninger som er levelig for innbyggerne i Malvik som blir hardest rammet av denne utsettelsen. Vi i MDG synes likevel ikke det er tilstrekkelig at Nye Veier kun skal koseprate med kommunedirektøren (som anbefalte bygging av E6 i sin innstilling til kommunestyret) og den politiske posisjonen (som stemte for utbyggingen).

Vi i MDG går derfor til høstens valg med et krav om at Nye Veier må møte jevnlig i kommunestyremøter for å svare på spørsmål og diskutere løsninger i forbindelse med E6-utbyggingen, slik at alle partier og alle representanter har anledning til å få Nye Veier i tale.

MDG Malvik går også til valg på at busstilbudet i kommunen må bli bedre. At flere tar buss er ønskelig fra et generelt klima- og miljøståsted, men med marerittkøene som har oppstått på «anleggsplassen E6», er det spesielt viktig at flere i kommunen kan velge buss, slik at de som kjøre bil (f.eks. næringstrafikk og utrykningskjøretøyer) kommer raskere fram. Her har Nye Veier en gylden mulighet til å vise at de virkelig beklager den ekstra belastningen de påfører oss: De bør snarest annonsere at de gir gratis kollektivtransport (sone A) til alle innbyggerne i Malvik i hele anleggsperioden!

Miljøpartiet De Grønne Malvik v/

Irén Aina Bastholm

(1. kandidat)

Knut Svisdahl

(2. kandidat)

Kristin Guldberg

(3. kandidat)