Bladet har tidligere skrevet at ordfører i Stjørdal, Ivar Vigdenes, mener at spesialundervisningen i skolen ikke fungerer slik den er i dag, hverken lokalt eller nasjonalt. Han vil gjøre Stjørdal til pilot og forsøkskommune for å teste ut ny organisering av PPT.

Vigdenes vil ha lærerne ut på de ulike skolene i stedet for å sitte som en egen enhet og bruke mye av tiden sin på lovpålagt saksbehandling.

Forslaget blir tatt godt i mot, men med innvendinger både hos Utdanningsforbundet lokalt og i fylket, samt innad i PPT.

Positiv til pilotordning

Leder i lokallaget av Utdanningsforbundet i Stjørdal, Preben Korstad, er i utgangspunktet positiv til en forsøksordning som innebærer flere PPT-ansatte inn mot enhetene. Det er imidlertid en del uklarheter i hvordan elever skal ivaretas når enkeltvedtakene forsvinner.

Her må fagmiljøene spille på lag med hverandre og legge planer på hvordan spesialpedagogenes kunnskap best kan brukes inn mot enhetene, mener han.

– Hvis denne pilotordningen kan føre til at vi får til å jobbe mer forebyggende og at kompetansen på spesialundervisningen blir bedre utnyttet, er det svært positivt, sier lokallagsleder Preben Korstad.

Må utredes

Leder i Utdanningsforbundet i Nord-Trøndelag, Bjørn Wiik, er ikke udelt enig med ordføreren i at kommunen skal gå foran som pilot, og i hvert fall ikke før det blir gjennomført en grundig utredning når deg gjelder behovet. Han sier at det er mange utfordringer forbundet med en omlegging av PPT i Stjørdals-skolen, og at et større bilde må tegnes.

– Vi er alle interesserte i å finne et system som hjelper hver enkelt elev, men her må Stjørdal ta seg tid til å la prosessen gå sin gang, sier han, og minner om at stortingsmeldingen fortsatt er ute på høring.

Det er i dag 11 årsverk i PPT hvorav 8 i grunnskolen og 3 i førskolen i Værnesregionen. Det er ikke mye fordelt på hver enkelt elev. Hvordan disse stillingene nå skal brukes, og hvordan man kan sikre at hver enkelt elev får den hjelpen de trenger, er noe av det leder Bjørn Wiik i Utdanningsforbundet undrer seg over.

Noe av kritikken til høringsutkastet som omhandler omleggingen av PPT, går på at enkeltvedtakene nå skal falle bort.

Klageadgangen faller bort

– Når enkeltvedtakene forsvinner, faller også klageadgangen bort. Både barneombudet og Foreldreutvalget for grunnopplæringa er skeptiske til å ta bort rettighetene som ligger i et enkeltvedtak. Når enkeltvedtakene forsvinner, åpnes det også for at ressurser og tildelinger forsvinner. Her er det juridiske spissfindigheter som vi må få klarhet i, før en slik ordning settes i verk, sier Utdannigsforbundets fylkesleder.

Spennende forslag

Leder i Stjørdal PPT, Turid Skomsvoll, synes det er spennende at vi har en ordfører som er engasjert i og vil fremme endring i skolen.

– Vi venter i spenning på hvilke endringer som vil settes i verk gjennom pilotordninga. På landsbasis brukes 80 prosent av tida til ansatte i PPT til å skrive sakkyndig vurdering, men i Stjørdal er prosentandelen betydelig lavere. Vi er veldig mye ute i skolen og hjelper og veileder allerede. Men vi kan alltid bli bedre, det er en viktig utvikling vi er inne i nå, sier Skomsvoll.

Hun opplyser at de hovedsaklig ikke er lærere. Rådgiverne i PPT har stort sett hovedfag eller master i psykologi, pedagogikk eller spesialpedagogikk, i tillegg til to logopeder.