Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har gitt klarsignal for Nye Veiers ønske om å bygge firefelts E6 med fartsgrense på 110 km/t. Det betyr at anleggsarbeidet på delstrekningen Ranheim – Værnes kan starte neste sommer, og være ferdig i 2024.

- Vi ønsker å bygge veier som er fremtidsrettet og som binder regionen tettere sammen. Da er det viktig å redusere reisetiden, både for familiene og for næringslivet. Vi fikk sett på de aktuelle strekningene da vi kjørte gjennom Trøndelag i sommer. Nå gir departementet klarsignal til Nye Veier om å bygge fire felt med 110 kn/t på E6 i Trøndelag, slik selskapet har ønsket det, sa Ketil Solvik-Olsen under et pressemøte på Værnes onsdag ettermiddag.

Avhengig av lokalpolitikerne

Men prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier AS er avhengig av lokalpolitisk godkjenning og en rask behandling av justerte reguleringsplaner i Stjørdal, Malvik og Trondheim. For strekningen Kvithammar – Åsen er Nye Veier avhengig av lokale kommuneplaner i Stjørdal og Levanger for å komme videre med prosjektet.

- Med departementets klarsignal i dag kan vi fortsette å prosjektere E6 i Trøndelag med fire felt og 110 km/t. Dette er det største vegprosjektet i Norge, og vi skal bygge ny E6 for 23 milliarder i Trøndelag de neste årene. Prosjektet er delt i to deler, med Ulsberg – Melhus og Ranheim – Åsen. Første del av utbyggingen blir Ranheim – Værnes, en strekning på 23 kilometer med en kostnad på 4 milliarder kroner, sier prosjektdirektøren.

Statens vegvesen, som hadde prosjektansvaret før regjeringen etablerte Nye Veier AS for bygging av de største hovedvegene, la tidlig bort planene om 110 km/t gjennom Malvik. Vegvesenet har nå kommet med en kritisk bemerkning til Nye Veiers planer og mener at 110 km/t på E6 Ranheim - Åsen vil være trafikkfarlig.

Samfrdselsministeren overlater til fagfolkene å svare på spørsmålet om hele E6 i Trøndelag skal ha den fartgrensen, eller om enkelte delstrekninger skal ha lavere fartsgrense.

Ny tunnel i Hommelvik

Den største utfordringen for å få på plass en motorveg med gjennomgående fire felt og maksimal fartsgrense er Hommelvik-krysset i Malvik. Der kreves det ny tunnel i Svartløftberga, for å rette ut svingene mellom Hommelvik bru og Helltunnelen. Det kan bli en løsning med et begrenset kryss, uten påkjøringsrampe nordover mot Stjørdal.

- Vi jobber med å finne en løsning på dette krysset, men dette er det vanskeligste på strekningen, sier Johan Arnt Vatnan.

En løsning kan bli at krysset bygges sammen med denn ye tunnelen, men da uten påkjøringsmulighet nordover. En annen mulighet vil være å beholde dagens fartsgrense på den delen av strekningen.

Prosjektdirektøren har torsdag offentliggjordt hvilke fem entreprenører som er plukket ut til anbudskonkurransen for E6 Ranheim–Værnes.

- Det er de entreprenørene som oppfyller kravene være godkjent for å gi anbud. Hvilken entreprenør som får jobben blir klart i august. Går alt som planlagt vil det bli anleggsstart på E6 i Malvik sommeren 2019, og strekningen Ranheim–Værnes vil da kunne stå ferdig i 2024, sier Johan Arnt Vatnan.

De fem entreprenørene som er med i anbudskonkurransen er AF Gruppen Norge AS, Skanska Norge AS, Joint venture, Acciona Construcción og Salini Impregilo S.p.A.