– Vi er på oppløpssiden av et tre år langt prosjekt, så at vi endelig får sluppet nyheten er en høytidsdag, sier operasjef i Opera Trøndelag, Lars Eggen.

Hovedrolle

Nyheten ble sluppet under et lanseringsarrangement for inviterte gjester i Vektersalen i Kimen kulturhus på tirsdag. Det kunstneriske innslaget var det Kjetil Støa og Nina Sætherhaug som sto for.

Støa har rollen som marineoffiser Pinkerton, som inngår et proforma ekteskap med den 15 år gamle Cio-Cio-San.

– Jeg tror ikke det var ondt ment, men han kommer ikke så godt ut av det. En av de første tenorene som gjorde rollen krevde av Puccini at han skulle få den siste arien, der han fikk si litt unnskyld for sine handlinger. Sånn at han skjønte hva han hadde gjort. Originalt så var den ikke med, så den første tenoren som gjorde det, ble buet ut, sier Kjetil Støa.

Tenoren fra Verdal har også tidligere vært i Stjørdal. da i rollen som Nils Lykke i opera Olav Engelbrektsson på Steinvikholmen.

– Hvordan er det å være tilbake?

– Det er veldig artig. Det har gått noen år, og kjenner mye folk på Stjørdal, og gleder meg til å møte hele apparatet, sier verdalingen.

Operasjef Lars Eggen Foto: Anders Fossum

Musikalsk høydepunkt

Nina Sætherhaug fra Trondheim trakterer rollen som Suzuki i operaen.

– Suzuki er en kammertjener for Madame Butterfly. Hun gjør ikke så mye utav seg, men hun trer støttende til når det trengs. Sammen med Madame Butterfly får hun gjøre en av høydepunktene musikalsk i operaen, som er «Blomsterduetten», sier hun.

– Hvordan er det å være med på en så stor oppsetning?

– Det er bare helt fantastisk å delta på en så stor forestilling med samarbeid mellom profesjonelle, frivillige, barn og voksne, som trår til for at det skal bli så bra som det kan bli. Det er det alltid fantastisk å være med på, så det ser jeg fram til, sier Nina Sætherhaug.

Anne Spets i Opera Trøndelag er kostymedesigner, og kan love publikum en estetisk nytelse. Foto: Anders Fossum

Estetisk nytelse

Anne Spets er blant Opera Trøndelags faste ansatte. I denne oppsetningen er det hun som har ansvaret for kostymedesign.

– Jeg en av tre faste ansatte i Opera Trøndelag som står bak alle arrangement for operaen. Men vi spiller alle på flere strenger, og i denne sammenhengen er det jeg som står for kostymedesignet. En fantastisk spennende oppgave å gjøre når vi snakker om japansk estetikk.

Neste års forestilling er en egneproduksjon der operaselskapet står for alt selv.

– Jeg er så heldig at jeg har med meg sju frivillige damer fra Stjørdal og Skatval, som er med å syr alle kostymene. En omfattende oppgave med 40 i koret, operaskolen og solistene. Så det blir en god del kostymer, og de er allerede godt i gang, sier Spets.

– Hvordan er stjørdalingenes forhold til opera?

– Jeg tror de ble glad i opera da de fulgte oppsetningene av Olav Engelbrektsson på Steinvvikholmen, og fikk et forhold til det. Da vi flyttet inn i Kimen så fulgte publikum med oss dit og så langt har vi vært så heldige å ha hatt menge fulle forestillinger i de årene sju årene på kulturhuset, sier hun.

– Hva forventer dere av billettsalg denne gangen?

– Vi kan bare ønske oss at publikum har lyst til å komme å høre fantastiske sangere. Halvparten av dem fra Trøndelag, og så får den en estetisk nytelse som bakteppe for Puccinis fantastiske musikk.

Lokal prins

Operasjefen er fornøyd med å ha så mange lokale trønderske solister på rollelisten. Og i rollen som en av prinsene finner vi stjørdalingen Are Hembre.

– Vi var på utkikk etter en tenor i rollen som prins, og hvem andre kunne det være enn Are Hembre. Han er jo den fødte prins, sier Lars Eggen.

Premieren på Madama Butterfly er 20. april neste år.