Carmen, som ble satt opp i Kimen kulturhus i mars i fjor, går i disse dager for fulle hus i Festiviteten i Kristiansund. I mai settes samme opera opp i Sandefjord, mens Nordnorsk opera og symfoniorkester (NOSO) har booket forestillingen til Bodø og Tromsø i 2019.
– Det er en veldig anerkjennelse for oss at så mange vil ha den Carmen-forestillingen som gikk for fulle hus i Stjørdal i fjor, sier Randi Spets, som er operasjef i Opera Trøndelag.
Allerede fra starten av var det klart at operaen i Kristiansund skulle samarbeide om oppsetningen. Scenografien ble tilpasset for at den skulle kunne brukes på begge stedene, og sceneelement og kostymer ble fraktet ned til nordmørsbyen så fort forestillingen i Kimen var over.
– Men det er ført nå dere ser den økonomiske gevinsten av samarbeidet?
– Resultatet fra Kristiansund i kroner og øre utgjør rundt 200.000 kroner. I tillegg kommer det utveksling av tjenester og andre ting, som har vært et spleiselag for oss, og som ikke er målt i rene kroner. Allikevel utgjør det en betydelig verdi for oss, sier Spets.
Saken fortsetter under bildet.
Går videre
Rett etter forestillingene er ferdige i Kristiansund fraktes scenografi og kostymer ned til Sandefjord. Der har Carmen premiere den 5. mai.
– Operaen i Sandefjord er en nyoppstartet opera uten altfor mye midler. Det er derfor litt usikkert hvor mye vi kan få for den oppsetningene. Vi får i alle tilfelle se på dette som en tjeneste vi bidrar med for å få i gang en ny opera i Norge. Vår scenograf, Anne Spets, reiser også ned til Sandefjord dagen etter at forestillingen vår med Tryllefløyten er ferdig i Kimen, for å være scenograf i Sandefjord.
Større spillerom
Neste stoppested for Carmen er kulturhuset Stormen i Bodø og kulturhuset i Tromsø i 2019.
– Det er NOSO som har kjøpt inn forestillingen til oppsetninger i starten av 2019. Den nyansatte operasjefen i NOSO, Espen Langvik, kjenner oss godt fra før gjennom flere roller i Olav Engelbrektsson og operagallaer i Stjørdal. Han kjenner derfor også den kvaliteten vi leverer, sier Spets.
– Hva betyr dette for Opera Trøndelag?
– I tillegg til at det er en fjær i hatten for oss, gir det oss også et større spillerom til å gjøre egne ting. Det er også viktig i forhold til nye søknader til departementet, som legger vekt på at vi skal utnytte ressursene best mulig og tjene penger på det vi gjør, sier Randi Spets.