Mottakeren av postpakken fra private PostNord AS reagerte da hun fant pakken hengende i en krok på utsiden av postkassa.

– Det var datteren vår som fikk en postpakke levert på denne måten. Pakken var hengt i en krok i postkassa på det felles samlestativet for postkasser i gata. Både hun og jeg reagerte på at pakken bare ble hengt opp i postkassen uten at det var gitt beskjed om at det var ankommet noen pakke, sier Heidi Steine, som syntes dette var en underlig og lite forsvarlig måte å håndtere pakkepost på.

Hengende i en krok

– Jeg spurte på Facebook om det var andre som hadde fått pakker levert hengende i en krok i postkassa. Det kom mange tilbakemeldinger og det var flere som hadde opplevd det samme, og som anbefalte at vi som handler på nett bør unngå nettbutikker som har denne leveringsavtalen med PostNord. Det synes jeg er et fornuftig råd. Vi som handler varer på nett bør rett og slett ikke handle med nettbutikker som leverer pakker på denne måten, sier Heidi Steine.

PostNord opplyser at pakker som er for store for postkassen legges i en hvit pose og henges i krok.

– Det var ingen pose på pakken datteren vår fikk levert. Den var bare festet i en krok utenpå postkassa, nærmest som en oppfordring til nasking, mener Steine, som selv har handlet de fleste gavene til jul i nettbutikker. Men de pakkene har butikkene sendt til henne via utleveringsstedet på Bunnpris Hundhammeren.

Ikke så mye brukt

Kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord AS sier til Bladet at dette er en tjeneste bare noen av kundene bruker for mindre pakker.

– Produktet kalles MyPack home small, og er ikke en av våre største tjenester, men brukes av noen av våre kunder for mindre forsendelser. Er pakken for stor for postkassen, henges denne opp i en hvit pose på postkassen. Tjenesten med å levere i postkasse er utviklet i samarbeid og etter ønske fra flere av våre kunder, der transporttid og bekvemmelighet for mottaker er viktige elementer. Vårt desidert største produkt som benyttes aller mest er MyPack Collect, der mottaker henter på sitt nærmeste utleveringssted, sier Bjørn Thorvaldsen.

PostNord oppgir at de har utleveringssteder i Malvik ved Malvik Senter og Bunnpris Hundhammeren. I Stjørdal kan pakker fra PostNord hentes ut ved Bunnpris, Rema 1000 Husbyfaret og hos Spar i Hegra. Mottakere i Meråker kan hente pakkene sine hos Coop Prix.

Prøver ut «gjem»-levering

Mange mottakere ønsker å få pakkene sine levert på døra. For kunder som ikke er hjemme for selv å motta postpakker tester Posten ut levering på et avtalt gjemmested.

Med en kraftig økning i netthandelen er det ikke alle som har tid og anledning til å vente på pat postbudet skal levere pakkene på døra. Derfor prøver Posten Norge ut en ordning der pakkene leveres på et avtalt gjemmested, som bare budet og pakkemottakeren vet om. Det kan være i en putekasse på terrassen, bak ei dør med kodelås eller et annet sted budet kan sette fra seg pakken. Kunden må selv registrere sitt hemmelige gjemmested på posten.no.

Bare en riktig måte

– Det finnes bare en riktig måte å levere, nemlig slik dine kunder ønsker å motta. Denne løsningen er en tilpasning av hjemmelevering til livene vi lever i dag, skriver pressesjef John Eckhoff i Posten Norge i en pressemelding som beskriver det nye tilbudet som prøves ut hos 10.000 postkunder på Østlandet og Vestlandet.

– Vi er allerede i gang med testen, og tilbakemeldingene så langt er overstrømmende. De som har fått pakken på sitt eget leveringspunkt opplever det som både trygt og enkelt, sier Eckhoff i pressemeldingen fra Posten Norge.