– Man får virkelig et innblikk i hvordan yrker innenfor teknologi er med på å bygge fremtiden. Mulighetene er så spredd, og det er så deilig å se at jenter kan få til akkurat det samme som guttene, forteller Martine Stavå.

Hun har sammen med skolekameratene Kristin Kyllo og Indiana Opdahl tatt turen til NTNUs jentekonferanse på tirsdag. Alle tre går studiespesialisering med forskerlinje på Ole Vig Videregående skole, og de kan fortelle at konferansen motiverer dem til å vurdere teknologifag i fremtiden.

– Det er gøy å se at det er mer innenfor teknologi enn bare datamaskiner. Det er mange muligheter, sier Martine Stavå.

Sporer de som stjeler

NTNUs program for dagen besto av foredrag holdt av alt fra teknologigründere til ingeniører – og alle selvsagt kvinnelige.

– Hva inspirerte og motiverte dere mest?

– Det må være Mia Landsem som snakket om hvordan hun sporer opp de som stjeler og deler jenters mest private bilder. Hun har stort pågangsmot og jobber med noe som er blitt veldig relevant i moderne tid, og som dessverre påvirker mange unge. Det er inspirerende å se at hun har klart så mye i en så ung alder.

Andreklassingen ble også fascinert av temaet kunstig intelligens.

– Dagens høydepunkt var når Kristina Brend snakket om kunstig intelligens. Hun er en ung student som allerede har startet opp sitt eget selskap. En virkelig inspirasjon.

Indiana Opdahl synes det var spesielt spennende å høre på teknologigründeren Nuria Esparallagras.

– Det er motiverende å høre at man kan bruke en lang utdanning til å skape noe kreativt. Jeg synes det virker spennende med forskning.

Skal bli kirurg

Selv om teknologi inspirerer Stjørdalsjentene, så er ikke valget av en slik utdanning skrevet i stein riktig ennå.

– Jeg har allerede bestemt meg for at jeg vil bli kirurg, selv om jeg synes teknologi og programmering er veldig interessant, sier Stavå.

Indiana Opdahl er ikke like sikker på fremtidig karrierevalg som sin klassevenninne:

– Det er definitivt noe jeg tenker på. Jeg har allerede siktet meg inn på noe realfaglig på skolen.

Kristin Kyllo tar relevante fag på skolen som hun tror hun vil få bruk for når videre utdanning skal velges.

– Jeg har lyst til å utdanne meg innen teknologi. Det virker spennende.

Fordel med engasjerte fysikklærere

– Har dere noen kvinnelige rollemodeller innenfor matte- og teknologiverdenen?

– Vi har flere flinke, kvinnelige fysikklærere på skolen vår. De er veldig engasjerte og glade i faget sitt, og det er en stor fordel for oss. Men noen kjente kommer vi ikke på i farta, forteller Stavå og Opdahl.

Opdahl legger til:

– De som er her i dag og holder foredrag fungerer jo som forbilder for oss.

Klassevenninnene mener det er viktig å informere unge om alle mulighetene som fins innenfor realfag.

– Det å spre motiverende informasjon slik som dette, er en fin måte å introdusere realfag til flere unge. Arrangementer som Jentekonferansen, teknologi-camper og «Researcher’s night» for jenter er alle gunstige måter å gjør det på, mener Opdahl.

– Kjønnspoeng er urettferdig

Ved NTNU får man tilleggspoeng ved enkelte utdanninger basert på kjønn, og i Kyllos ører har «jentepoeng» en positiv klang.

– Jeg synes det høres bra ut i og med at det er flere yrker innenfor teknologiverdenen som er mannsdominert.

Stavå tror at tilleggspoengene kan motivere flere jenter til å søke på utdanninger som har et overtall av menn.

Opdahl tror derimot dette kan oppleves urettferdig for guttene.

– Det kan bli litt urettferdig for enkeltindividet, eksempelvis at en gutt ikke kommer inn på ønsket utdanning fordi han konkurrerer med jenter som får to ekstra poeng. Samtidig så skjønner jeg at det er en fordel med lik fordeling mellom kjønnene. Jenter kan for eksempel bidra med synsvinkler som guttene kanskje ikke har tenkt på.