En av løsningene er å bygge en kunstig lagune som kan bli nytt oppvekstområde for sjøørret på vestsiden av Langøra.

Leve med

Kommunen og stjørdalspolitikerne har jobbet med planer for flyplassområdet og Langøra i mange år. Her har utbyggingsinteresser og naturinteresser stått steilt mot hverandre.

Stjørdalsrådmannen mener det finnes rimelige kompromissløsninger som alle må kunne leve med. Denne uka tas kommunedelplanen for Langøraområdet opp i politiske råd og utvalg. Rådmannen ber politikerne legge ut de forskjellige alternativene til høring en tredje gang.

Stein fra tunnelen

Striden handler mye om hvor mye av våtmarksområdet ved flyplassen som kan fylles ut. Planen er å bruke steinmasser fra den nye motorvegtunnelen gjennom Gevingåsen som skal bygges om noen år.

Avinor er tydelig på at flyplassen på Værnes trenger mer plass. De ønsker å fylle ut det gamle elveleiet på sørsida av rullebanen ved langøra. Brakkvannsområdet utgjør en lagune som regnes som et viktig oppvekstområde for ørret.

Ny brakkvannslagune

Fylkesmannen som også representerer naturinteressene, har lagt ned innsigelse mot en slik storstilt utfylling. Stjørdal kommune har latt NTNU/Vitenskapsmuséet se på andre løsninger. En slik mulighet er å bygge en ny brakkvannslagune på utsida av Langøra.

Dette vil imidlertid sette en stopper for stjørdalspolitikernes planer om å bygge havneareal på en fylling vest for sørdelen av Langøra. De forskjellige alternativene skal diskuteres i komité plan onsdag ettermiddag og i formannskapet torsdag ettermiddag.

Rådmannen peker på at det er en viktig samfunnsoppgave å sikre naturmiljøet.  Det er også viktig for samfunnet å sikre at Værnes som er hovedflyplass i Midt-Norge får utviklingsmuligheter. Nå blir det politikernes oppgave å skifte sol og vind mellom de forskjellige mulighetene.

Kompromiss

Arbeiderpartiet går for kompromiss-løsningen, sier gruppeleder Joar Håve.

Det betyr en begrensa utfylling innerst i det gamle elveleiet. Det betyr også at det må gjennomføres avbøtende tiltak avbøtende tiltak i form av etablering av et nytt brakkvannsområde vest for Langøra sør.

– Vi er selvsagt for å legge ut to alternativer slik rådmann foreslår. Men velger å flagge vårt primære standpunkt allerede nå, sier Håve.

Arbeiderpartiet går for kompromissløsningen med delvis utfylling og kunsig lagune på utsida av Langøra, Ap's sier Joar Håve. Foto: Jan Erik Sundøy

Han mener denne løsningen ivaretar flyplassens behov i langt tid framover. Samtidig løser vi steinmasseproblematikken den nye tunnelen gjennom Gevingåsen.

Bevare sjøørreten

– Vi skjermer behovene til sjøørreten, mener Håve.

Han peker på at man i dag har kommet langt på reetablering av habitater.

– Vi tror at det er mulig, slik forskerrapporten peker på, at det er mulig å lage et «nytt gammelt» elveleie i en lagune på vestsida av Langøra, sier Håve.

Han peker på at flyplassen på Værnes har betydning for hele landsdelen. Lufthavna er også den desidert største arbeidsplassen i Stjørdal.

– Utviklinga av lufthavna preger utviklinga av Stjørdal, mener Arbeiderpartiet.

Pest eller kolera

– Som å velge mellom pest eller kolera, sier Morten Harper i Naturvernforbundet i Stjørdal.

Harper sier seg veldig glad for at fagrapporten frA NTNU/Vitenskapsmuséet slår fast at det ikke er noen løsning å fylle igjen det gamle elveleiet mellom Langøra og fastlandet.

– Dette har vært Naturvernforbundets standpunkt hele tida, sier Harper.

Som å velge mellom pest og kolera, sier Naturvernforbundets Morten Harper om utbyggingsalternativene. Foto: Jan Erik Sundøy

Naturvernforbundet mener det blir veldig krevende og usikkert å bygge en kunstig lagune utenfor Langøra som skal erstatte det gamle elveleiet.

– Rapporten er veldig tydelig på at i tilfelle så må En slik løsning være på plass før deler av det gamle eleveleiet fylles igjen, påpeker Harper.

Aller helst vil Naturvernforbundet begrense flytrafikken av miljøhensyn. Harper ønsker derfor i utgangspunktet ikke noen storstilt utbygging av våtmarksområdet ved flyplassen. Stadig mer  flytrafikk er ingen god miljøløsning for samfunnet, mener han.

– Vi setter spørsmålstegn ved de storstilte utbyggingsløsningene som Avinor skisserer, sier Harper.

Kommer politikerne likevel til at samfunnsinteressene er så store at det må fylles ut ved flyplassen, vil Naturvernforbundet heller ha fylling på vestsida av Langøra enn i det gamle elveleiet.