Et nesten enstemmig formannskap vedtok torsdag ettermiddag å legge kompromissløsningene som rådmannen skisserer, ut til offentlig ettersyn. Bare SV stemte imot.

Partiet ønsker ingen inngrep i det hele tatt i naturområdet ved utløpet av Sjørdalselva og flyplassen på Værnes.

Vil vente

Men flere politikere presiserer at de ikke har bestemt seg for konkrete løsninger ennå.

- Nå får vi se hvilke innspill som kommer i høringsrunden.  Så vil vi ta vår beslutning på grunnlag av det, sier Fremskrittspartiets Nelly Lian.

I likhet med de andre partiene på borgerlig side, er hun ikke rede til å velge konkrete løsninger før høringsrunden er over.

LES OGSÅ: Går for utfyllingskompromiss ved flyplassen

Arbeiderpartiet gir ros til rådmannen for et veldig grundig arbeid med reguleringsplanen for vannmiljøområdene ved Langøra og flyplassen.

Tar hensyn

Gruppeleder Joar Håve sier Arbeiderpartiet har stor sans for kompromissløsningen som innebærer en mindre fylling i elveleiet ved flystripa. Håve peker også på løsningen som går ut på å etablere en ny kunstig lagune på utsiden av Langøra hvis lagunen på innsida fylles ut.

- Dette ser ut til å være løsninger som tar hensyn både til flyplassutviklingen og naturmiljøet, mener Håve.

Sikre alle

Stjørdalsordfører Ivar Vigdenes (SP) gir også ros til rådmannen for utredningsarbeidet. Vigdenes håper det skal være mulig å komme fram til løsninger som sikrer alle samfunnsinteressene.

Ordføreren peker både på lufthavnas utviklingsbehov, en miljøvennlig bruk av steinmassene som skal sprenges ut fra den nye E6-tunnelen gjennom Gevingåsen. Her haster det med å finne løsninger. Vigdenes er også opptatt av å bevare mest mulig av naturmiljøet rundt Langøra.

Erik Bjørgum (Sp) sier partiet vil konkludere når høringsrunden er over.

Nye krav til Avinor

Under behandlingen i komité plan onsdag ettermiddag, la de borgerlige samarbeidspartiene inn tydeligere krav til Avinor om naturmiljøet rundt flyplassen. Her gikk samarbeidspartiene sterkt imot fylling i det gamle elveleiet.

Forslaget ble vedtatt med 5 mot 4 stemmer. De borgerlige partiene lot likevel være å fremme kravene til Avinor i formannskapet torsdag kveld.

Nei til fylling

I vedtaket fra komité plan presiserte de borgerlige flertallspartiene at Avinor ikke kan begynne å fylle i det gamle elveløpet før de har gjort klar sin nye masterplan for utviklingen av flyplassen. En ny masterplan må utvetydig viser at behovet for flyoppstillingsplasser er vurdert å måtte ligge i elveløpet og at andre arealer på Værnes er umulige til formålet.

Partiene presiserte også at fylling i elveløpet heller ikke kan gjøres før avbøtende tiltak fungerer som erstatning for det gamle oppvekstområdet fr sjøørret i elveløpet. Partiene aksepterer likevel en mindre utfylling begrenset til 60 meter for en ekstra taxebane og tilførselsvei til Langøra Sør.