– Klubben besluttet i fjor å satse på mikrofly-segmentet. Et mikrofly er billigere i drift enn et vanlig småfly fordi det bruker mindre drivstoff enn et motorfly. Dermed blir det også lavere timepris for å leie det, og inngangsbilletten lavere for dem som vil begynne å fly, sier Stig Haugen, nestleder i Værnes flyklubb.

Bredere tilbud

Flyet som klubben overtok denne uken, en farkost av typen Faeta, er det første mikroflyet som klubben selv eier. Ifølge Stig Haugen vil det gi medlemsmassen i klubben et bredere tilbud, og det blir lettere å rekruttere flere som vil lære å fly.

Han sier også at flyet kan fly fem, kanskje seks timer i ett strekk uten å måtte etterfylle drivstoff. Og man kan komme ganske langt i løpet av fem timer i luften – selvsagt litt avhengig av været.

Superlett

Det er vekten som først og fremst utgjør forskjellen et mikrofly og et vanlig småfly, for eksempel en Cessna. Et mikrofly kan nemlig ikke ha høyere totalvekt enn 550 kilo, mens en Cessna kan ha en totalvekt på inntil 1200 kilo.

– Men et mikrofly går like fort som en Cessna fordi det er konstruert i superlett karbonmateriale. Dessuten glir det veldig godt i lufta. Men det er ikke like robust i dårlig vær som en Cessna, sier nestlederen i Værnes flyklubb.

Veteranfly

Med nyanskaffelsen har Værnes flyklubb nå fem fly. I tillegg til det nye mikroflyet og to vanlige småfly av typen Cessna, har klubben også to veteranfly, en Saab Safir av den typen som i mange år ble brukt som skolefly på Værnes, og en Piper Cub fra 1953.

– Vi har en veldig fin bredde på flyparken vår, en bredde som reflekterer interessen blant medlemmene, sier Stig Haugen.