– Det er både interessant og viktig at folk diskuterer hvordan sentrum skal se ut. Men mitt poeng er at før vi kan diskutere om det skal være boliger eller park på Moan må BaneNor avklare arealbehovet for jernbanestasjonen, sier varaordfører Ole Herman Sveian.

– Det er ikke Malvik kommune som er sendrektige. Vi har vært på ballen og ønsker framdrift. Dette har det vært jobbet med både administrativt og politisk i Malvik kommune. Nå ser det ut til å være noe bevegelse i saken og jeg opplever at det er en bra dialog, sier han.

Kan miste 180 leiligheter

For utviklingen av jernbanestasjonen i Hommelvik har BaneNor lagt opp til gjennomgående dobbeltspor og flere spor for oppstilling av arbeidslokomotiv. Fra det ytterste sporet legges opp til at det ikke kan bygges innenfor en sone på 30 meter. Det vil bety at den planlagte boligutbygging, med 180 leiligheter, blir så redusert at det ikke vil være økonomisk mulig å realisere prosjektet.

– Forholdet i dag er at Hommelvik Sjøside eier Moan-området og planlegger boliger på området. BaneNor har lagt fram en kommunedelplan der de tar for seg dobbeltspor og hvor mange spor de ønsker seg på stasjonsområdet. Men det er først i detaljreguleringen av området vi vil få svar på hva arealet kan brukes til, sier Sveian.

Levende sentrum

Moan er behandlet som egen reguleringssak, mens resten av sentrum har fått sin egen områdeplan med overordnede bestemmelser for utnyttelsen av eiendommene og byggehøyder. Det har vært kritisert at saksbehandlingen av byggeprosjekt i sentrum tar for lang tid, mens administrasjonen mener at enkelte utbyggere prøver å presse inn større byggeprosjekt enn det områdeplanen legger opp til.

– Hommelvik skal være et levende sted hvor det er godt å bo. Hva som kan utvikles på Moan er avhengig av jernbanestasjonen, og at det etableres en tverrforbindelse over eller under jernbanen. Flertallet i kommunestyret har avsatt kommunens bidrag til en undergangen, som må komme uansett hva Moan skal brukes til. Men like viktig er det å få fortgang på utviklingen av arealene på sørsiden av jernbanen, langs Malvikvegen og i sentrum, sier Sveian.

Folk, handel og service

Mye av utviklingen i Hommelvik og langs sjøen i Malvik er avhengig av at jernbanen flyttes fra dagens trase og inn i langtunnel.

– Med ny jernbanetunnel vil reisetiden med tog fra Hommelvik til Trondheim sentrum bare bli ca 15 min, det sammen med flere avganger vil også være med å gjøre Hommelvik mere attraktiv i årene som kommer. Jeg tror ikke folk flest tenker over den positive effekten en slik tunnel og flere tog vil ha på attraktiviteten til Hommelvik, sier Sveian.

– Sentrum bør utvikles som et attraktivt kollektivknutepunkt. Dette er det mye fokus på og i tråd med føringene fra statlige myndigheter. Jeg opplever at mange som uttaler seg og kommenterer sentrumsutviklingen ønsker seg et attraktivt sentrum hvor det bor folk, og med gode handels- og servicetilbud. Men uten at det bor folk i Hommelvik får vi ikke det til, sier Sveian.

– Selvsagt skal det være grøntområder i og nært sentrum. Nygården er i ferd med å utvikles som friluftsområde, og fjæra skal være et grøntområde. Men jeg tror at vi må bygge boliger på Moan slik at flere kan bo i sentrum, avslutter varaordføreren.