«10.min gratis» står det på innkjøringen til korttidsparkeringen på Værnes. Det trodde Inger Marie Næss også inntil hun fikk faktura med gebyr i postkassen.

– Jeg skjønner ingenting av dette. På fakturaen jeg fikk fra Sesam parkering står det at jeg hadde kjørt inn i parkeringshuset klokken 01.00 og ut igjen klokken 01.10. Dette skulle etter det jeg skjønner være 10 minutter og dermed være gratis, sier Inger Marie Næss fra Hommelvik.

Næss var på Værnes for å hente datteren på flyplassen natt til den 16. juli. Hun var i følge seg selv påpasselig med å holde tiden.

– Jeg kommenterte det til og med til datteren min at vi var akkurat innenfor tidsgrensen på 10 minutter da vi kjørte ut av huset, sier hun.

Saken fortsetter under bildet.

På fakturaen står det at Inger Marie Næss hadde vært inne i parkeringshuset i tidsrommet 01.00 - 01.10. Foto: Bjørn Fuldseth

Overrasket

På mandag dumpet fakturaen fra Sesam parkering i postkassen hennes. 50 kroner for å ha parkert mer enn 10 minutter og 49 kroner i fakturagebyr. Totalt kostet parkeringen henne 99 kroner.

– Jeg ringte med en gang til parkeringsselskapet for jeg mente at det måtte ha skjedd en feil. Jeg fikk høre at det var inntil 10 minutter som var gratis og at jeg hadde stått over det. Selv om det sto 10 minutter på fakturaen. Når det står gratis parkering 10 minutter på skiltet, synes jeg at dette blir misvisende. det burde ha stått gratis i 9 minutter, mener Næss.

Selv om hun ikke fikk gehør for å få slettet sin faktura, vil hun gå ut å advare andre mot å gå i den samme fellen som hun selv gjorde.

– Det nye parkeringssystemet på Værnes skulle bli mer brukervennlig, men den ble ikke det for min del, sier Inger Marie Næss.

Saken fortsetter under bildet.

I tillegg til parkeringsgebyr på 50 kroner, fikk Inger Marie Næss også et fakturagebyr på 49 kroner. Foto: Bjørn Fuldseth

Ulik og endret praksis

Innføring av billettløst parkeringssystem på Værnes ble innført den 1. juni i år. Det er parkeringsselskapet Sesam parkering som har avtale om å drifte systemet og betalingene. Da daglig leder i firmaet får fremlagt saken til Inger Marie Næss ber han om en time-out for å få sjekket praksisen rundt slike saker.

– Det jeg vil si med en gang er at den fakturaen Næss har fått er riktig. Hun har stått parkert i parkeringshuset i mer enn 10 minutter. Hvor mange sekunder det dreier seg om kan jeg finne ut av, men det er innenfor ett minutt. På fakturaen kommer ikke disse sekundene fram, så da kan det for kundene se ut som at man har stått der bare i 10 minutter, sier Arne Riise, daglig leder i Sesam parkering.

Men etter noen henvendelser fra kunder tilsvarende den fra Næss, har selskapet bestemt seg for å endre rutinene.

– Det gjorde vi den 19. juli. Fra den datoen vil ikke de som har stått der i mindre enn 11 minutter får faktura. Det vil si at hvis man har stått i 10 minutter og 50 sekunder, så må man ikke betale.

– Men dette gjelder ikke for de som parkerte der før den 19. juli?

– Det stemmer.

– Da Bladet kontaktet Sesam parkering tidlig tirsdag morgen fikk vi beskjed fra en kundekonsulent at Næss ville få slettet fakturaen så lenge det ikke sto at hun hadde stått der i 11 minutter. Stikk i strid med det kunden fikk beskjed om selv dagen før. Hva kan du si om det?

– Det kan ha vært litt ulik praksis blant våre kundekonsulenter. Vi har noen ferievikarer, som kanskje ikke har fått med seg den endringen vi har gjort i sommer, sier Riise.

– Kan det være riktig at det skal være tilfeldig hvem kundene treffer på telefonen om man får ettergitt fakturaen eller ikke. Bør ikke alle behandles likt?

Ettergir faktura

– Jo, vi ønsker å gi alle kunder mest mulig lik behandling.

– Råder du Inger Marie Næss til å ringe inn flere ganger for å prøve å få slettet fakturaen sin?

– Selv om dette er en rettmessig faktura, kan jeg si at hun vil få slettet den. Vi er opptatt av å ha tilfredse kunder som får en god opplevelse når de er i kontakt med oss, sier Arne Riise.