Leder forebyggende avdeling hos Værnesregionen brann og redningstjeneste, Tor Buan, sier til Bladet at det nå er satt krisestab i Meråker og at de har beredskapsmøte på rådhuset i Meråker.

Beredskapsmøte

– Jeg har akkurat snakket med stasjonsmester Håvard Nicolausson og han sitter nå i beredskapsmøte. Men nå er det sånn at dersom det oppstår en krise, så bes meråkerbyggen om å henvende seg fysisk til rådhuset i Meråker, sier Buan.

Kommunen etablerer et møtepunkt enten på rådhuset eller på helsehuset, forklarer han. Og dit må folk henvende seg dersom det brenner eller om det er fare for liv og helse.

– Folk får ikke til å ringe 113 eller de andre nødnumrene nå. Men vi får til å kommunisere oss i mellom. Så dersom de kommer seg til møtepunktet, så skal det være hjelp å få, sier han.

Blir bemannet

Stasjonsmester og beredskapskoordinator Nicolausson har for eksempel satelittelefon som han kan bruke.

– Og møtepunktet vil som jeg har forstått det være bemannet hele natten til dette problemet er løst, forklarer Buan til Bladet.

Håvard Nicolausson og de andre i Meråker kommune har etablert møtepunkt på rådhuset i kommunen. Foto: Øyvind Nordahl Næss (arkiv)

Også kommuneoverlege Leif Edvard Muruvik Vonen bekrefter at de har et nødnett som kan tas i bruk når telefonnettet er nede.

Kan ringe med wifi

– Nødnettet skal slå inn når annen infrastruktur er nede. Er det fare for liv og helse kan vi bruke det. Så er vi prisgitt at folk får varslet på en eller annen måte, og at ting fungerer som det skal, sier Vonen.

Rune Frengen i Meråker kommune ber folk med trådløst nett hjemme, om å aktivere «tale over wifi» på mobiltelefonene sine. Da skal de klare å ta imot samtaler og ringe ut.

– Iallfall hvis det er en mobil av nyere dato, sier Frengen.