Lørdagens første kvalifiseringsheat endte med en tredjeplass til Tore Kristoffersen og 20. bestetid totalt, men like viktig var det at han unngikk uhell.
- Vi fikk ingen rapporter om at noe er galt med bilen. Likevel må vi ettergå alt under bilen, sier Arild Mathisen, i det bilen er på plass i depotet.
Han er sjef for de tre mekanikerne som Tore Kristoffersen har med seg når han kjører EM for supercars.
- Det er voldsomme g-krefter bilen utsettes for. 550 hestekrefter som drar på fire hjul forteller det meste, og påkjenningene er store, sier han.
Spesielt viktig er det å gå over stagene. De slites mye, selv om bilen bare er aktiv i drøye tre minutter i hvert heat.
- Stagene løsner ikke, men vi går over og skrur etter for å være helt sikre.
Justerer oppsettet
Kristoffersen ga tilbakemelding om at bilen fungerer greit, og at det var sjåføren som sviktet i det første heatet. Likevel kan det hende mekanikerne vil gjøre endringer på oppsettet foran det neste kvalifiseringsheatet lørdag ettermiddag.
- Det justerer vi eventuelt dempere, fjærer og krengningsstagene. Vi skal ta en diskusjon om det før Tore skal ut i neste heat. Før første heat hadde vi problemer med vindusspyleren. Det var noen dyser vi slet med, men vi fikk ordnet det før han kjørte ut, sier Mathisen.
Ikke girboks
Stagene er utsatt, og Team Kristoffersen har med seg et utvalg med stag og akslinger i reserve om uhellet er ute.
- Vi har en del deler med oss, men ikke motor, turbo eller girboks. En girboks kan ryke. Skjer det, er det bare å pakke sammen, sier Mathisen, og krysser fingrene.
Inntil videre ser det bra ut for teamet.
- Vi har kontroll, smiler sjefsmekanikeren.