Selv om man etter både lov og sunn fornuft skal være hensynsfull, varsom og aktsom i trafikken, var det i lange tider ikke noe fokus på sikkerheten til hest, rytter og kusk som ferdes blant andre kjøretøy. Når det kommer til forbikjøring har ikke trafikantene fått obligatorisk opplæring før nå.

– Med dagens 120.000 hester i Norge, syntes jeg at dette burde være en del av trafikkopplæringa på kjøreskolene, forteller formann i Trøndelag Hesteforening, Hallvard Krislok.

– Ble litt fart i sakene

For fem år siden startet han opp Hest i trafikken og fikk straks med Bjørg Reitan på prosjektet, mens hun ennå var daglig leder for Bjørgs Trafikkskole. Begge var enige om at det var på tide med større fokus på hest i samspill med medtrafikanter.

– Da ble det litt fart i sakene, ler Bjørg, den gang styreleder i NAF avdeling Stjørdal.

Nå jubler de over å ha fått gjennom forelesning om hest og trafikk som en del av opplæringa for alle studentene ved trafikklærerutdanningen på både Nord Universitet og OsloMet, hvor det nå er obligatoriske forelesninger for elevene i forbindelse med hest og trafikk.

– Alle trafikanter er jo like viktig, som hesten og hestefolket er en del av, understreker Bjørg.

500.000 kroner

Uten egne midler for å sette i gang, søkte prosjektleder Hallvard Krislok hos Gjensidigestiftelsen. Derfra fikk Hest i trafikken tilsagn om finansiering på hele 250.000 kroner, noe som ville hjelpe stort med å få frem problemstillingen. Forutsetningen var at de skaffet 250.000 kroner selv.

– Vi fikk med Bjørg og NAF Stjørdal, og Trygg Trafikk, kommunene Levanger og Røros, og fikk samlet inn litt over 250.000 kroner, forteller Hallvard.

Med 500.000 kroner i budsjett ble det kick-off på Levanger, med besøk av prinsesse Märtha Louise, som deltok i demonstrasjon. Der ble det også en paneldebatt med videopresentasjon om hvor liten hesten blir i forhold til resten av trafikken.

– Totalt ti fra NAF, Trygg Trafikk, politiet, Nord universitet, Det Norske Travselskap, og Rytterforbundet, samt politikere diskuterte bevisstgjøring blant allmennheten, forteller Bjørg.

Siden det i dag ikke finnes statistikk på ulykker med hest i trafikken, opprettet prosjektet Hest i trafikken nettsiden hesteulykker.no, hvor man kan registrere ulykker og nestenulykker. Foto: hestitrafikken.no

Regnes som kjørende

Lokalt i Stjørdal har de fått tilbakemelding om at tilstanden for hester i trafikken har blitt bedre. Under fjorårets trafikklærerkonferanse på Hell fikk de lagt frem prosjektet så langt og delt ut informasjon til alle.

– Det handler om å ha respekt for hesten, så man ikke skremmer den, sier Bjørg Reitan.

Om man leier, kjører eller rir med hest, så er man per i dag å betrakte som kjørende, ifølge Hallvard Krislok. Og er man kjørende, har man ikke lov til å ferdes på gang- og sykkelvei.

– Dette synes vi er litt rart, men reglene er jo ikke endret på lange tider, sier han.

– Har ingen å tape

Ettersom det den gang heller ikke fantes gang- og sykkelveier, mener Bjørg Reitan det er et behov for å endre på regelverket. Også her har Hest i trafikken spilt inn forslag på høring.

– Før i tida var det ikke så mye trafikk som i dag, og hesten var mer et nyttekjøretøy enn i dag, legger hun til.

Fordi hesten er et fluktdyr, vil den forsøke å løpe unna en situasjon der den blir skremt eller føler seg truet. Da Bjørg og Hallvard kjørte opp, sto det i trafikkreglene at hvis man møter en hest som viser frykt, skal sjåføren stoppe bilen og hjelpe til.

– Vi vil bare ha tilbake det at vi må ta litt hensyn. Vi har ingen vi kan tape uansett. Og med litt samarbeid, tror jeg vi kan unngå ulykker, sier Hallvard.

– Felles ansvar

Når det kommer til samarbeid, må man ikke glemme at hesterytteren også har et ansvar i trafikkbildet for å opptre aktsomt, og skaffe seg mer kunnskap om trafikken, ifølge Bjørg Reitan. Sånn at ikke hvem som helst, uansett alder, ferdes i trafikken med hest.

– Målet er at vi må få med alle, ikke bare på kjørende med motor og sykkel, men kunnskapen må også tilføres like mye på hestesiden også, sier Bjørg.

– Vi har absolutt et felles ansvar, og vi må ha kunnskap om hverandre. Det er et samspill. Man får jo ikke en hest trafikksikker hvis man aldri kan ut og prøve på sikre måter med tilvenning, legger Hallvard til.

Foruten hjemmesida si, har prosjektet Hest i trafikken også opprettet nettsiden hesteulykker.no, hvor man kan registrere ulykker og nestenulykker med hest i trafikken.

– Invitert til Stortinget

Hest og vogn var med som en del av attraksjonene under årets Åpen dag på NAF Øvingsbane Lånke. Neste år kommer Bjørg Reitan til å dele ut brosjyrer om opplegget. Det viktigste må være å få ut budskapet og få ballen til å rulle videre, mener Hallvard Krislok.

– Hvor fornøyde er dere så langt?

– Vi er kommet så langt at vi er invitert ned til Stortinget, til samferdselskomiteen. Vi har hatt noen datoer spikret, men så kom korona og ødela hele opplegget, røper han.

– Men vi har ikke gitt opp på noe sett og vis. Flere opplever at medtrafikanter tar mye mer hensyn nå enn før, forsikrer Bjørg med et smil.