– Fra dag én har vi hatt god respons her oppe, sier Bjørn Berger.

Siden 2015 har han solgt grillhytter, lysthus, sauna og utendørs boblebad fra et lokale på 300 kvadratmeter i Malvik Senter.

Mellom de plasskrevende produktene rusler Berger rundt og forteller om de nye planene og den ambisiøse satsinga.

Går mot strømmen

Opp gjennom årene har en rekke butikker takket for seg i kjøpesenteret. 65-åringen går mot strømmen. 15. mars tar han over nærmere 2000 kvadratmeter og ruller ut sitt nye forretningskonsept.

(Saken fortsetter under bildet.)

Berger overtar nærmere 2000 kvadratmeter i kjøpesenteret. Her skal det etter hvert fylles opp med ulike salgsutstillere. Foto: Anders Fossum

– Jeg ser et potensial i messene som arrangeres i idrettshaller rundt omkring. Nå ønsker vi å invitere utstillerne inn hit, forklarer Berger.

Leier ut plasser

Ideen er enkel: Midt-Norge showsenter skal tilby bedrifter og utstillere faste og midlertidige salgsplasser. Tanken er å skape en stor salgsutstilling innenfor produktområdene hjem, hus, hage, hytte og fritid. Inntektene skal Berger hente på utleie av areal og salg av sine egne produkter.

– Bedriften som leier sammen med oss økte sitt kundebesøk etter at de flyttet sin utstilling til senteret. Det var en bekreftelse på en tanke jeg har gått med i mange år. Da jeg fikk muligheten og ble tilbudt en gunstig avtale her, bestemte jeg meg for å satse, forteller Berger.

Pusser opp nye lokaler

Det nye utstillersenteret flytter inn i lokalene etter Kappahl og Biltema. Begge aktørene har avsluttet drifta og arealet skal pusses opp. Når Bladet besøker senteret er håndverkere i full gang med maling og snekkering. Om én måned skal alt stå ferdig. Berger erkjenner at han kjenner litt på det han kaller premienerver, men kan trøste seg med at han allerede er i full gang med å tegne avtaler.

– Vi er i full gang med å booke utstillere. Flere er på blokka og målet er å ha utstillere i lokalene til enhver tid. I tillegg planlegger vi å arrangere tema- eller årstidsbaserte messer 3–4 ganger i året, forteller Berger.

Unikt konsept

Senterleder Tone Moum Drazkowski betegner konseptet som helt unikt.

– Vi er de første til å gjøre noe slikt på en handelsplass, sier hun.

(Saken fortsetter under bildet.)

Tone Moum Drazkowski kaller konseptet helt unikt. Foto: Anders Fossum (arkiv

Drazkowski mener Malvik Senter trenger leietakere som skiller seg ut.

– Trendene endrer seg og da gjelder det å hoppe rundt og tenke nytt. Denne tanken er veldig spennende, sier hun.

Økt omsetning

Det nye konseptet vil øke aktiviteten på senteret. Gründeren Berger er temmelig sikker på at det igjen vil føre til omsetningsvekst på hele huset.

– Vårt utstillingssenter vil være aktuell for befolkningen i hele Midt-Norge. Vi kommer til å markedsføre oss fra Møre til nordlandsgrensa, sier Berger.

At 65-åringen havnet i Malvik var mer eller mindre helt tilfeldig. Tidligere drev han et firma sammen med en kollega og solgte produktene på messer og markeder. For tre år siden flyttet Berger inn på 150 kvadratmeter i kjøpesenteret. Beliggenhet og gunstige leievilkår lokket ham til Malvik.

– Tidligere var salget mer sesongbetont. Vi hadde heller ikke et sted der vi kunne vise fram hyttene våre. Etter etableringa her oppe har vi økt omsetninga, sier Bjørn Berger.