En avgjørende faktor for å skape et trygt og trivelig sentrumsområde er å redusere hastigheten på Malvikvegen (fylkesveg 950) gjennom Vikhammer, mener rådmannen i Malvik.

Vikhammer har behov for flere boliger. Og det er bakgrunnen for arbeidet med sentrumsplan for området mellom lyskrysset og rundkjøringen på Vikhammer. Nå står fortetting og utbygging av landbrukseiendommen Vikhammer øvre på planen.

Stort engasjement

–Det har vært et veldig engasjement fra dem som bor på Vikhammer gjennom folkemøter og innspill til planarbeidet, sa saksbehandler Per Ottar Brattås da han orienterte formannskapet om arbeidet med planen mandag.

Formannskapet ble invitert til å vurdere rådmannens forslag til plassering av sentrum uten at de foreløpig skulle vedta noe.

–Vi har sett på to ulike plasseringer av sentrum. Det er å utvikle dagens plassering med handelsaktivitet ved lyskrysset. Et nytt sentrum ved rundkjøringen krever at noen går inn og tar styringen over utbyggingen. Men vi må se på hva som er realistisk å få til. Vi kan ikke bare vedta en plan for å legge den i ei skuff, sa Brattås i sin orientering.

Tydeligere sentrumspreg

–Det er ikke noe tydelig sentrum på Vikhammer, noe vi ønsker å få et tydeligere preg på. Området har en fin beliggenhet med nærhet til sjøen og nært til Trondheim og flyplassen. Vi ser på mulige tomter til ny ungdomsskole og ny barnehage. Det er noen utfordringer knyttet til trafikk i 60-sonene. Det vil bli behov for trygging av veiene fra boligområdene til skolene. Vi ser for oss å få ned farten langs fylkesvegen, sa Brattås. Han la til at administrasjonen ikke ser for seg campingplassen som en del av framtidens sentrum, men at en ikke vil legge begrensninger på dagens bruk av campingplassen.

Kommentaren ble korrigert av rådmannen, som presiserte at det ikke var en del av planene å erstatte campingplassen med noe annet.

Må ta bekymring på alvor

Både ordfører og andre medlemmer av formannskapet reagerte forøvrig på at campingplassen er negativt omtalt i saksfremstillingen.

–Jeg synes vi skal ha en sentrumsnær campingplass som trekker turister til Vikhammer og Malvik. Men vi må ta på alvor ungenes bekymring for at det oppleves utrygt å ferdes ved campingplassen, sier Lill Harriet Sandaune (FrP).

Hun sier at hun blir litt skremt av holdningen til campingplassen.

–Skal det ikke være plass for alle i Malvik, spurte Sandaune, som mente at de som politikere må ta vare på eksisterende næringsliv når Vikhammer sentrum videreutvikles.

Sandaune stilte også spørsmål ved begrepet Miljøgate, som planlegges på strekningen mellom lyskrysset og rundkjøringen.

–Det er blitt litt trend at bare det blir Miljøgate så blir det bra. Planen må nok være litt mer konkret, mente Sandaune.

Tørre å tenke nytt

Eva Lundemo (H) sier at hun er glad for at de foreløpig ikke skal ta stilling til en alternativ plassering av sentrum på Vikhammer.

–Det er viktig at vi sørger for å ta vare på eksisterende næringsliv. Vikhammer ser jeg for meg som et stort, utvidet og praktfullt sentrumsområde. Ikke bare et sted man kjører gjennom fordi E6 er stengt, sier Lundemo.

Hun er bekymret for at sentrumsplanenen som det jobbes med, er for snever, og at den ikke ser helheten i Ytre Malvik. I arbeidet med sentrumsplanen må kommunen spille på lag med næringslivet og lytte til innbyggernes ønsker og innspill, mener hun.

–Vi må tørre å tenke nytt, løfte blikket og planlegge for framtiden. Det er ikke bare enkelt å skulle vedta en plan der dyrkajord bygges ned med boliger, når det er andre steder som kan bygges ut. Hvorfor ikke se hele området fra Leistad med en mulig ny travbane, ned Elvdalen, boligområdene på Vikhammeråsen, mot Saksvik, Hundhammeren og Sjølyst, som et del av kommunen som skal utvikles. Skal Vikhammer bli et sted folk i Ytre Malvik trives og bruker, må sentrum utvikles i samarbeid med næringslivet. Vi kan ikke vente at eksisterende næringsaktører er villige til å bygge nytt og flytte bedriftene sine bare for at det skal passe med kommunens tegninger, mener Lundemo.

Skal trives og bruke sentrum

For mange som bor i denne delen av Malvik er Trondheim arbeidssted. I dag er det stor handelslekkasje fra Vikhammer til Trondheim og Stjørdal.

–Det vil skape trafikk og handel dersom travbanen kommer til Leistad. Da kan det være en idé å utvide sentrum til å omfatte hele området fra Leistad og ned til dagens sentrumsområde. Med flere boliger og innbyggere vil det også bli enklere å få etablert flere tilbud med butikker og serveringssteder. Det ville også være flott om krattskogen i Elvdalen ble fjernet og elva åpnet opp. Bare se hva de har fått til med Ilabekken i Trondheim, sier Lundemo.

Skole og butikker

Høyres medlem av formannskapet mener planene må ta utgangspunkt i dagens situasjon, og at det ikke handler om grusbanen på Vikhammer skal ligge på den ene eller andre siden av vegen.

–Her på Vikhammer er det allerede boliger og næring som det må tas hensyn til. Både Rema, Coop og Malvik videregående skole ligger der de ligger. Det bør være utgangspunktet for videre utvikling av sentrum. Det samme gjør Vikhammer camping og Autosenteret, som har vokst ut av eiendommen sin, og selv sier de har behov for ei større tomt. Men det må være opp til bedriften selv om de vil flytte hele eller deler av virksomheten. Dersom det er aktuelt bør kommunen aktivt bidra til å finne ny tomt, mener Lundemo.

SV enig med Høyre

Rakel S. Trondal (SV) er opptatt av å finne gode løsninger for de myke trafikantene som ferdes i området og som må krysse fylkesvegen.

–Vikhammer er sentrum for veldig mange mennesker, og det er mange som ferdes i området med 60-sone. Det viktigste er å sørge for at folk kan ferdes trygt til skole og barnehage og idrettsaktiviteter, mener Trondal.

Hun er enig med Høyre i at dyrkajorda som forsvinner er problematisk.

–Blir det slik at vi vedtar en plan for utvikling av sentrum, og så blir det stopp hos fylkesmannen? spurte Trondal, med henvisning til en strengere holdning i spørsmål om omregulering av produktiv matjord.