Bedriften har signert en gullkantet avtale og ligger an til en kraftig omsetningsvekst i 2017.

– Nå spiller vi i en annen liga, for å bruke fotballspråket.

Det sier malvikingen Stener Sørensen til Bladet. 60-åringen er daglig leder og majoritetseier av Trøndelag Trucksenter AS på Tiller i Trondheim. Selskapet signerte nylig en avtale med gigantkonsernet Hyundai og ble fra nyttår av foretrukket som ny norsk importør i konkurranse med langt større forhandlere. Det har gitt et kraftig salgsløft i lokalene på Torgårdsletta.

– Før solgte vi i snitt 30-40 maskiner i året. I løpet av årets fem første måneder har vi solgt 60, forteller Sørensen.

Seks malvikinger

Han er oppvokst på Grønberg i Hommelvik, men har vært bosatt i Trondheim de siste årene. Trøndelag Trucksenter har per i dag 12 ansatte, hvorav seks er hjemmehørende i Malvik.

– Jeg er malviking selv, og så har det bare blitt sånn. Alle har kommet inn via anbefalinger fra andre, forteller Sørensen.

70 millioner kroner

Selskapet selger trucker, jekktraller, løfteutstyr samt vaske- og feiemaskiner. I fjor omsatte Trøndelag Trucksenter og de to datterselskapene Trøndelag Truckutleie AS og Møre Trucksenter AS for 70 millioner kroner. Overskuddet endte på rundt 800.000 kroner. Disse tallene vil etter alt å dømme øke kraftig når regnskapet for 2017 presenteres utpå våren neste år. Etter bare fire måneder var fjorårets salgstall passert.

– Vi forventer bedre tall, og det vil vises godt på resultatet, slår han fast.

Færre salgsledd

Sørensen forteller at selskapet har hatt forhandleravtale med det koreanske merket Doosan i over 20 år. Importøravtalen med Hyundai betyr at Trøndelag Trucksenter nå har rettighetene til å selge merket over hele landet.

– Ett salgsledd er borte. Som leverandør har vi bedre marginer og kan selge over hele landet, sier han.

Utvider

Sørensen har som følge av veksten måttet utvide staben. Han utelukker ikke at det kan bli flere ansettelser i tida framover, men understreker imidlertid at veksten skal skje kontrollert og naturlig.

– Det kreves skikkelig opplæring. Det er den viktigste forutsetningen for å gi gode råd og tett kundeoppfølging. All vekst må skje innenfor disse rammene. Når vi først har fått det norske ansvaret for ett av verdens mest kjente merker,skal vi selvsagt ta vare på det, sier han.

Overrasket

Ifølge malvikingen ble mange i bransjen overrasket da forholdsvis lille Trøndelag Trucksenter trakk det lengste strået i konkurransen om koreanernes navnetrekk.

– Noen ganger finner man bare tonen, uavhengig av størrelse og prestisje. Trøndersk beskjedenhet og koreansk filosofi kan ha noe til felles. Nøktern drift, ingen overdrevne løfter og tett oppfølging av kunder. Typisk koreansk og typisk trøndersk, sier Stener Sørensen.