Stjørdalingen Birger Vestmo (47) anslår at han har anmeldt rundt 4.000 filmer for NRK. Nå gir han Bladets lesere fem filmtips i påska.

– Bygdekinoen i Lånke var en viktig inngangsport for min filminteresse. Jeg husker at jeg slapp inn uansett hvilken aldersgrense det var på filmene, sier Birger Vestmo og ler.

Stjørdalingen var 7 år da hans far tok han med på kino for aller første gang. De så filmen «De modige menn i de farlige fly» sammen. Siden har det blitt mange filmer. 47-åringen startet i NRK sommeren i 1993. De siste 20 årene har han vært kanalens filmkritiker.

På oppdrag fra Bladet anbefaler nå Birger Vestmo fem filmer som du kan se i påska. Her er hans ord om filmene:

«Crimson Peak»

Regissør Guillermo Del Toro vant nylig flere Oscar-priser for sin siste film, «The Shape of Water». Hans forrige, «Crimson Peak», er også vel verdt å sjekke ut. Den handler om amerikanske Edith (Mia Wasikowska) som flytter til sin nye ektemann Thomas (Tom Hiddleston) og hans søster Lucille (Jessica Chastain) på et stort og skummelt gods i England. Dette er et godt, gammeldags spøkelsesmysterium med Del Toros sedvanlige stil med et nydelig og gjennomarbeidet formspråk, med noen voldsomme innslag som er egnet til å sjokkere.

Finnes på Blu-ray, DVD og diverse strømmetjenester.

Saken fortsetter under bildet.

Crimson Peak beskrives som en skremmende, gotisk grøsser. Foto: Filmweb

«Lion»

Denne filmen er godkjent av min mor, hvilket jeg tar som et kvalitetsstempel. Den er basert på en nærmest utrolig historie fra virkeligheten om den lille indiske gutten Saroo som sovner på et tog, våkner i en fremmed by og ender opp med å bli adoptert til Australia. Et par tiår senere forsøker den samme gutten, nå en ung mann, å finne tilbake dit han kom fra ved hjelp av Google Earth. Filmen er veldig godt fortalt, og får det til å rykke i hjerterota flere ganger. Mye takket være varme hovedroller fra lille Sunny Pawar som den lille Saroo, og Dev Patel, kjent fra «Slumdog Millionaire» og «The Best Exotic Marigold Hotel», som den voksne Saroo.

Saken fortsetter under bildet.

Filmen Lion er basert på en sann historie. Foto: Filmweb

«Røverdatter»

Denne norske dokumentarfilmen forteller om et ganske spesielt far og datter-forhold. Regissør Sofia Haugan forsøker å hjelpe sin narkomane far, Kjell Magne, som nettopp har sluppet ut av fengsel, men møter motstand fra både et lite smidig hjelpeapparat og faren selv. Kameraet går tett innpå, og vi får være med på både oppturer og nedturer, der humoren og motløsheten går hånd i hånd. Man får et inntrykk av hvor vanskelig det kan fortone seg å være pårørende til en narkoman i en sterk dokumentar som man både kan le og gråte av.

Går på kino nå.

Saken fortsetter under bildet.

Røverdatter er en norsk dokumentarfilm som forteller om et ganske spesielt far og datter-forhold. Foto: Filmweb

«The Florida Project»

Dette er en av de beste filmene som har hatt premiere så langt i år. Her ser vi det amerikanske samfunnets skyggeside, med fattige, fastboende familier på et motell som bokstavelig talt ligger i skyggen av Disney World i Florida. Filmen forteller hvordan de voksne sliter kraftig med å få endene til å møtes, mens barnefigurene leker ufortrødent i sin egen verden rundt motellet. Filmen speiler den delen av Trumps Amerika der man må greie seg alene, uten støtte fra samfunnet, og er morsom, underholdende og tankevekkende på samme tid.

Den går dessverre ikke på kino lenger, så pass på å se den når den kommer på DVD eller strømming.

Saken fortsetter under bildet.

The Florida Project handler om det amerikanske samfunnets skyggeside. Foto: Filmweb

«Utøya 22. juli»

Det er vanskelig å komme utenom denne i år. Det er lett å forstå at mange tenker seg om både en og to ganger før man avgjør om man skal se den eller ikke. Det er nemlig svært sterkt å se filmens gjenskaping av massakren på Utøya, selv om vi spares for de verste bildene. Over 120.000 har allerede valgt å se filmen på kino, og kanskje er vi alle forpliktet til å se den for å få en viss forståelse for hva som skjedde på Utøya, og for å ha et grunnlag for den videre diskusjonen som vil komme i form av flere filmer og en tv-serie. «Utøya 22. juli» er også utrolig godt laget av regissør Erik Poppe, med en fantastisk hovedrolle av debutant Andrea Berntzen i fokus.

Går på kino nå.

Saken fotsetter under bildet.

Utøya 22. juli handler om dagen vi aldri glemmer, men vanskelig kan forstå. Foto: Filmweb

– Film er best på kino

– Disse fem filmene holder høy kvalitet i ulike deler av sjangerspekteret. Jeg tror de treffer et bredt publikum, sier Birger Vestmo.

Han anslår at han ser cirka 200 filmer i året. Etter 20 år som filmkritiker blir det 4.000 anmeldte filmer for NRK.

– Jeg er vokst opp som en stor filmfanatiker. Det skjer mye spennende hele tiden i filmens verden. Ting utvikler seg, det er nye talenter å følge. Film er et kunstuttrykk i stadig forandring. Jeg går aldri lei, sier Vestmo, som er en stor tilhenger av å se film på kino.

– Det er noe helt eget å sitte i en stor, mørklagt sal der ingenting tar bort oppmerksomheten. Det handler også om å dele opplevelsen med et publikum. Jeg synes det går an å se film hjemme i sofakroken også, og de ulike strømmetjenestene åpner en ny verden. Men film er best på kino.

– Hvilke planer har du for påska?

– Da skal jeg være sammen med familien, rydde litt og prøve å få til en skitur. Jeg skal ikke se en eneste film. I påska har jeg fri og jeg skal lade batteriene, sier Birger Vestmo.