Martin Kristoffersen (27) fra Sømna , Øystein Tangen (29) fra Vestfossen og Axel Haare (30) fra Spydeberg legger ut på sitt livs tur på Mongol Rally under navnet «Trollhunters».

– På selve rallyet som går fra Praha i Tsjekkia til Ulan Ude i Russland skal vi tilbakelegge 10.500 kilometer, noe som tilsvarer avstanden fra Ekvator til Nordpolen. Før det skal vi kjøre bilen de 2000 kilometerne fra Stjørdal til Praha som en slags oppvarming, sier Martin Kristoffersen og Øystein Tangen, som begge studerer ved Nord Universitet i Stjørdal.

– Hvor lang tid skal dere bruke på turen?

– Selve rallyet starter den 13. juli. Målstreken åpner den 10. august og er åpen i en måned, men vi planlegger å være i mål den 11. august, for vi har fly tilbake dagen etter, og den 13. august starter vi på skolen igjen. Turen fra Stjørdal til Praha vil vi nok dele opp litt, men vi skal være fremme og klar til startskuddet går.

Saken fortsetter under bildet.

Reiseruta fra Praha til Ulan Ude er stort sett lagt, men enkelte justeringer kan komme underveis.

Veldedighetsrally

Mongol Rally er en årlig begivenhet, som normalt har gått fra London til Ulan Bator i Mongolia. Av økonomiske og praktiske årsaker er både start- og stoppestedet flyttet til Praha og Ulan Ude.

– Dette er et veldedighetsrally, så i tillegg til selve startavgiften, er vi også pålagt å samle inn minst 1000 pund til veldedighet. Av disse skal halvparten går til en organisasjon som heter Cool Earth, som jobber med bevaring av regnskog, mens den andre halvparten kan gå til en valgfri organisasjon.

– Er dette penger dere har fått samlet inn allerede?

– Vi har fått en del penger fra sponsorer på bilen. Ellers er det penger vi skaffer på egen hånd. Vi skal i alle fall klare å samle inn kravet. Hele turen med rally, veldedighet, bil, utstyr og reise vil koste oss totalt rundt 100.000 kroner.

Drevne sjåfører

I Mongol Rally er det et krav om at man skal kjøre biler med mindre en 1,2-liters motor.

– Med vår gamle Kadett planlegger vi at vi i gjennomsnitt skal kjøre 40 mil hver dag. Men planen er å «gunne på» fra starten, sånn at vi skaffer oss litt slakke mot slutten.

– Er ikke det ambisiøst?

–Alle tre i bilen er yrkessjåfører og er vant til lange dager bak rattet. Og selv om komforten og farten ikke er den samme med denne bilen, tror vi det skal gå greit.

Saken fortsetter under bildet.

Komforten kan vel være så som så i Kadetten og for den som sitter i baksetet er det knapt med plass til beina. Foto: Bjørn Fuldseth

Guttene har også fått høre at veiene fram til de når grensen inn til Kasakhstan skal være i av grei standard.

– Vi vil uansett ikke tyne bilen til mer enn 80 km/t.

At valget havnet på en gammel Opel Kadett var mest styrt av at guttene ville ha en bil som var litt typisk norsk, og som det fremdeles var mulig å skaffe deler til.

– Vi ville ikke ha en «vanlig» bil. Vi vil skille oss ut og ha noe særnorsk. Derfor har vi også kalt oss for «Trollhunters» og dekorert bilen med norske farger. Det var også viktig at vi fikk en bil vi kunne mekke på selv. Hadde vi kjøpt en nyere bil, er det så mye elektronikk på dem at vi ikke hadde greid å fikse på det hvis noe skulle ryke underveis.

– Hva gjør dere hvis noe skulle skjære seg underveis nå?

– Vi har med oss både verktøy og det viktigste av reservedeler vi kan tenke oss at vi kan få bruk for. Ellers har vi fått overhalt forgasser nå i forkant og skiftet ut det som er av slitedeler, så dette satser vi på at går bra.

Saken fortsetter uneder bildet.

Motoren er enkel og lett og mekke på uten mye avansert elektronikk. Foto: Bjørn Fuldseth

Inspirert av Team Bachstad

Det var etter NRK-serien der Rune Gokstad og Øystein Bache gjennomførte den samme turen med en gammel brannbil, at guttene på studenthyblene på Evja fikk ideen om å prøve å gjennomføre det selv.

– Vi snakket en del om det, men som det meste av sånne ting man snakker om, så ble det mest med snakket. Helt til en dag jeg kom over at det var halv pris for påmelding på rallyet. Da var det bare å hoppe ut i det, vi meldte oss på, sier Martin Kristoffersen, som i første rekke fikk med seg studiekamerat Øystein Tangen.

Jakten etter en tredje person på laget tok litt tid men til slutt fikk de med seg en tredje sjåfør som sa ja.

Det er totalt mellom 250 og 300 lag fra hele verden som deltar. Fra Norge er det fire lag som skal delta i år

Saken fortsetter under bildet.

.

Logoen til teamet fra Stjørdal som deltar på Mongol Rally. Foto: Bjørn Fuldseth

Lang tur gjennom mange land

Hvis man tar med hele turen fra Stjørdal til Ulan Ude vil trolljegerne være innom ti ulike land på turen.

– Vi har valgt ruten som går nord for Svartehavet. Det har vi gjort av sikkerhetsmessige grunner. Vi har også lagt inn noen planlagte stopp på veien. Både Tsjernobyl og Volgograd er to byer vi skal bruke litt ekstra tid i. Vi har for eksempel bestilt i en egen guidet omvisning i Tsjernobyl. Ellers tar vi det som det kommer.

– Hvor skal dere bo på veien?

– Vi har kjøpt oss feltsenger fra et militært overskuddslager, så slår vi opp en presenning ut fra bilen og ligger under den. Vi har ikke bestilt annen overnatting, men tar nok noen netter på hotell hvis det skulle passe sånn. Men vi er redd for å sette fra oss bilen. Den må ikke bli stjålet underveis.

Saken fortsetter under bildet.

Ingen tvil om at drivstoffet på denne karen. Foto: Bjørn Fuldseth

Skriver dagbok

Martin Kristoffersen skal skrive dagbok og ta bilder fra guttenes ferd Praha til Ulan Ude. Den blir publisert underveis både på bladet.no og på en egen side på Facebook.

– Vi skal dokumentere turen og skrive om smått og stort som skjer underveis. Men nå er det sånn at det er litt tilfeldig hvor og når vi får tilgang til internett på turen, så oppdateringene blir deretter. Men for dem som har lyst til å følge med på hvordan det går, blir det mulighet for å gjøre det, sier Kristoffersen.