I tre dager i uka i fem måneder har Daniel Rydningen (19) og Geir Arne Ravatn (21) stått på for å lage 14 standardiserte dekkbarrierer til VM i rallycross på Lånkebanen.

- Det er godt å være ferdig, men vi har trivdes veldig godt med arbeidet, sier to motiverte og sterke karer -  som er på tiltak gjennom arbeids- og inkluderingsbedriften Fides AS.

De synes det har vært veldig artig å jobbe med praktisk arbeid.

Standardmål

Dekkbarrierene lages etter standardiserte mål for RX-baner. Barrierene kan være såkalte trekantete sixpack-barrierer, med 5 dekk i høyden, eller 5 dekk i høyden og sammenskrudd lengde på 5 meter.

- Da jeg så på sendingen på NRK1 fra VM i Barcelona, så jeg at Petter Solberg krasjet rett inn i en sixpack- barriere, så det er likt over hele verden, og artig at vi er med å lager slike her, sier Daniel.

Håndkraft og luftkompressor

- For å få festet dekkene i hverandre, må vi bore 150 hull. Så lemper vi dekkene oppå hverandre og setter i kraftige skruer som festes med skiver og endemutter, demonstrerer Geir Arne.

Han synes det har vært interessant å være med på hele prosessen.

Fornøyde arrangører

Johan Kristoffersen og Harald Lauritzen - som representerer arrangørsiden VM i Rallycross på Lånkebanen i juni - har sett på arbeidet de to har gjort, og er svært imponert over resultatet.

- De har vært fantastisk dyktige, og hatt 100 prosent oppmøte under hele arbeidsprosessen, forteller markedsansvarlig i Fides AS, Arve Fossen.

Høy motivasjon

- Motivasjonen har vært på plass ja, sier Daniel og Geir Arne, som har praktisk retta skolegang fra videregående skole, og håper å finne en fast jobb innenfor bygg og anlegg eller industriteknologi etter hvert.

Geir Arne og Daniel får lønn gjennom Nav og gratisbilletter til hele VM-arrangementet. Gutta skal være med å rigge i forkant, i tillegg til at de skal hjelpe til med opprydding og nedrigging etter arrangementet.

- Jeg har fødselsdag på selveste finaledagen i VM i rallycross, så det blir en flott bursdagsfeiring, sier en svært fornøyd Fides-deltaker Geir Arne Ravatn.