Det er med empati og forståelse jeg tar til meg Jorid Skamfer Nesgård sin beskrivelse av sin situasjon i Bladet lørdag 10. februar. Jeg vil her svare konkret på de syv spørsmålene som hun stiller, men jeg vil først gjøre noen generelle betraktninger.

Mine ansatte og jeg kjenner hver eneste dag på at vi på flere områder ikke evner å levere slik som flere i befolkningen forventer. Dette er kjernen akkurat nå – vi, som i kommunenorge for øvrig, har fått så mange lovpålagte oppgaver og forventninger til oss at ressursene vi har til rådighet ikke strekker til. Kommunenes sentralforbund (KS) snakker om «forventningsgapet» - gapet mellom det kommunen kan levere og folks forventninger til oss fordi det forventes mere enn hva som kan leveres. Men vi må jobbe enda hardere for å treffe bedre på hvordan ressursene fordeles og brukes, fordi vi må prioritere og bruke ressursene på de som trenger oss aller mest.

Effektivitetstall (f.eks. KOSTRA-tall) viser at Stjørdal de to siste årene er blant de 10 beste kommunene i Norge. Ja, skjorta er såpass stram fra før at nødvendige innstramminger vil dessverre merkes. Vi reduserte stab og støtte samt at vi kuttet antall ledere fra 98 til 69 ledere allerede i 2021 – vi så hva som ville komme av økte effektiviseringskrav. Vi bruker betydelig mindre på administrasjon enn sammenlignbare kommuner. Men jeg sier ikke at vi ikke kan bli bedre, selvfølgelig kan vi det. Og dette har vi fokus på hver eneste dag.

Så til Jorid Skamfer Nesgård – dine konkrete og viktige spørsmål fra lørdag besvares her i samme rekkefølge som de er stilt:

1. Jeg sier meg ikke helt enig i at vi har brukt pengene uforsvarlig i 2023, alt har vært nøye behovsprøvd og gått til sårt tiltrengte tjenester overfor innbyggere som trenger oss. Dette kommer jeg tilbake til lengre ned her. Men når det er sagt – det er hverken bærekraftig eller i tråd med kommuneloven å bruke mere penger enn det budsjettet tilsier, så i den sammenheng er dette uforsvarlig på sikt. Det er ikke bare skole, helse/ omsorg som kutter kostnader nå, men det er innenfor disse områdene det merkes mest fordi det er der overskridelsene er størst og hvor det største volumet ligger. Vi har trekt ned budsjetter både på vedlikehold av bygg og administrasjon generelt, så hele kommunen bidrar.

2. De 70 ekstra stillingene i fjor er i all hovedsak gått til velferdsområdet, for eksempel er over 30 stillinger tilført skole for å sikre oppfyllelse av vedtak om spesialundervisning og lærernorm. Vi opprettet også en ny avdeling ved Fosslia omsorgssenter i fjor for å ivareta et økende antall demente, og vi måtte sette inn ressurser for å håndtere økninger på vedtaksbaserte og svært ressurskrevende oppgaver. Selv om du har rett i at vi generelt ikke er overbemannet i forhold til de oppgavene vi utfører i dag, må vi kutte vesentlige lønnskostnader for å innfri budsjettkrav for 2024 og årene fremover.

3. Det er helt riktig at vi er svært restriktive med å engasjere vikarer ved fravær – det har jeg og ledergruppen besluttet. Vi må tilpasse oss en ny situasjon med færre årsverk, og da kommer vi ikke utenom dette. Oppgavene må henge sammen med økonomien, og akkurat nå har vi ca. 44 årsverk for mye i Stjørdal kommune i forhold til budsjettkravet. Men vi må jobbe hardere med å «treffe» riktig med å sette inn vikarer der det er aller viktigst, og spare der det er nest viktigst. Dette har vi ledere som hovedoppgave nå, å prioritere på tvers av områdene, og vi ser vår store og komplekse kommunedrift under ett i enda større grad enn før.

4. Det aller meste av de pengene vi har å rutte med, går til Velferdsområde hvor helse og skole utgjør en stor andel. Forrige år ga oss store utfordringer med blant annet over 70 millioner i økte rentekostnader sammenlignet med for et par år siden, og generelle prisstigninger uten at vi har fått kompensasjon for dette. Dette får konsekvenser også for skole og helse, vi må sette tæring etter næring også på disse områdene. Så vil jeg minne om at vi fortsatt etter kostnadskutt vil ha betydelige budsjetter innenfor skole og helse som skal komme innbyggerne til gode.

5. Du har min fulle sympati når du beskriver din situasjon som mor til et barn med store omsorgsbehov, og jeg må få berømme både pårørende og mine ansatte ved Bo- og veiledningstjenesten som virkelig strekker seg og står på hver eneste dag. Jeg lover å fortsatt bruke mye energi sammen med mine ledere for å sørge for at vi treffer godt nok når vi fordeler kostnadskuttene innenfor kommunens svært brede spekter av tjenester. Din beskrivelse er viktig for meg og den jobben jeg skal gjøre fremover også – vi skal som sagt legge vekt på å prioritere de som trenger oss aller mest. Men jeg kan ikke her og nå love økte ressurser innenfor Bo- og veiledningstjenesten, noe jeg ikke kan love til noen i kommunen nå.

6. Det er trist å lese at du mener vi frarøver funksjonshemmede et verdig liv, men må akseptere at det ser slik ut fra ditt ståsted. Men jeg ser det ikke på samme måte. Mine ansatte og jeg får daglig bevis på, og tilbakemeldinger om, at vi også bidrar vesentlig til å bidra til verdige liv. Dette må jeg nevne fordi det fortjener mine dyktige ansatte å få løftet frem. At vi ikke lykkes hele tiden, er jeg ydmyk overfor.

7. Du setter fingeren på noe svært viktig her. Må først si at Stjørdal kommune generelt er en attraktiv arbeidsgiver. Men jeg må være ærlig og realistisk – vi har utfordringer med å beholde og rekruttere innenfor spesielle kompetanseområder. Men i alt vesentlige leverer vi slik at folk er fornøyde gjennom en stabil og kompetent bemanning. Jeg vil hverken rosemale eller svartmale, men må være optimistisk realist: vi må tilpasse oss situasjonen og få frem fortrinnene med å jobbe i kommunen. Vi har som du påpeker ikke råd til å miste kompetente helsearbeidere.

Mine ledere og HR jobber hardt for å fremheve hvor givende og utviklende det er å jobbe i en kommune som oss. Vi som er ansatte kjenner jo på at vi betyr mye for folk, med den tilfredshetet, men også det store ansvaret som følger med dette. Selv om vi nå må holde trykket på kostnadskuttprosesser i kommunen generelt, det kommer vi ikke utenom, skal vi gjøre det vi kan for å beholde og rekruttere helsepersonell til Bo- og veiledningstjenesten.

Vi har generelt lav turnover fordi hos oss blir ansatte lenge – ofte hele arbeidslivet, så jeg er jo selvfølgelig optimist.

Takk for spørsmålene og åpenheten, det bidrar til økt innsikt.

Med vennlig hilsen

Tor Jakob Reitan

Kommunedirektør, Stjørdal kommune