Det er den tiden på året igjen. Hvor vi forbrukere øses over av gode tilbud både i butikker og på nett. Julemarsipanen er sprekkferdige i hyllene, mandarinene lar seg villig skrelle og salgsplakatene lyser forlokkende på hvert et hjørne. Vi er dypt inne i Black Week og Black Month som kuliminerer i Black Friday og etterfølges av Cyber Monday. Eller noe sånt.

Mange får det travelt. Hva var det poden ønsket seg til jul? (Og hvor mange ganger vil den ønskelista bli redigert før 24. desember?) Er det skoene jeg kjøpte for full pris i forrige uke som nå kommer på salg? Og ikke minst - bør vi skjemmes over å gå bananas allerede i november eller er det fornuftig å handle på salg?

Ekspertene er uenige. Noen mener at Black Friday holder liv i butikker og utsetter butikkdøden før nettet tar fullstendig over. Andre trekker fram at handelsstanden egentlig ikke ønsker å selge ut varene til underpris, men at de i realiteten ikke har noe valg - og at slike kampanjer er ødeleggende for handelen de påfølgende ukene. Enkelte hevder at det er forbrukeren det går utover - fordi de lave prisene på tilbudsdagene må kompenseres med høyere priser ellers i året - dermed kan vi ikke handle det vi trenger når vi trenger det til lavest mulig pris. Og så er det miljøet. Hvorfor skal vi oppfordres til økt forbruk når det jordkloden trenger aller mest er lavere forbruk? Ikke glem de som handler på kreditt - som fortsatt betaler på innkjøpene fra forrige november. Men så er det jo også slik at noen tjener på at vi handler - og det betyr at noen kan leve av å selge det du kjøper. Det skaper arbeidsplasser. Og vi trenger arbeids-plasser.

Regnestykket er langt fra enkelt. Uansett er det ikke til å stikke under en stol at de fleste liker å gjøre et kupp. Vi liker å kjøpe noe til 1000 kroner, som før angivelig kostet 2000 kroner. Det ligger i vår natur. Og for den som er nøye og strategisk er det åpenbart mulig å få tak i både ullsokker, vintersko og nye ski til en billigere penge. Om det uansett ikke var et alternativ å kjøpe brukt. Da skal du i realiteten ha relativt god råd om du ikke handler på salg det du uansett hadde tenkt å kjøpe. Og muligheten for å gjøre et godt kjøp er for mange ekstra viktig i år når kjøpekraften er lavere.

Selv om Black Friday gir en følelse av fråtseri - handler det for mange i realiteten om nøysomhet.

Om du er en som handler jevnt og trutt når behovet melder seg - eller en som ser an handelen til tilbudene kommer - så gjør det i det minste lokalt. Støtt lokale butikker og lokale arbeidsplasser. Og for din egen del - bruk den butikken du ønsker at skal være der i morgen, i neste uke og til neste år. Det kan du gjøre både nøysomt og skamløst.