Skolenes landsforbund mener vi må ha færre elever i første til fjerde klasse. I dag er det altfor mange skoler, som har elevtall godt over 20, med ulike utfordringer.

Vår fremste oppgave som lærer er å undervise, men det blir tilsidesatt med alle de andre oppgavene vi får. Vi vil ha et makstall på 15 elever i hver klasse i småskolen. En slik reform vil kunne forebygge mange senere utfordringer. Med 15 elever vil vi ha mulighet til å se hver enkel elev hver dag, og gi de gode tilbakemeldinger i deres arbeid og væremåte.

Tenk deg at du er alene lærer i en førsteklasse med 28 elever. Da har du cirka to minutter til hver elev, i teorien. Mye av det du gjennomgår vil selvsagt være felles for alle elever, så i praksis har du mye mindre enn to minutter per elev. De skal ha to bokstaver i uka, nytt tall hver uke, fungere med nye klassekamerater og bli selvstendig med mat og toalettbesøk. Med 28 elever vil det være 28 ulike måter å lære på, reagere i situasjoner, og kunne gi trøst og omsorg til. Hvordan er det mulig når vi har to minutter til hver elev?

Å bygge relasjoner til elever tar tid, og krever at elevene blir sett og får tillit til den voksne. Det krever at lærerne har tid, mulighet og ressurser til å ta seg den tiden det trenger for å trygge den enkelte elev. Med flere elever som høylytt krever oppmerksomhet på grunn av adferd, vil de rolige komme i skyggen, og deres tid blir brukt på de som krever.

Dessverre er det nok ofte det siste som skjer. Og når vi i dag vet at mange elever strever med skolevegring og føler seg utrygge, må vi som samfunn gjøre noe. Økende voldsproblematikk i barneskolen må vi også ta på det største alvor. Selv de rolige, som aldri krever kan få nok, og deres mestringsfølelse blir borte. Det økende frafallet i skolen er her en bekymring.

Skolenes landsforbund er overbevist om at forebygging er både bedre og billigere enn reparasjon. Færre elever i hver klasse i småskolen er et forebyggingstiltak. Vi er sikre på at det vil gi færre elever med psykiske utfordringer som skolevegring og utagering i våre klasserom. Vi er også overbevist om at elevenes faglige utbytte blir bedre. For læreren sin del vil det øke gleden i å være lærer, og stoltheten til yrket vokser. Å se sine elever glede seg til skoledagen og gi de ros for mestring, faglig og personlig, å få de gode relasjoner som trengs, det gir smilet tilbake til både store og små.

Aud Hilde Aasen

Fylkesleder i Trøndelag Skolenes landsforbund