Det er mye god hjelp for barnehage og skole fra PPT i dag, men at opp til 80 prosent av ressursene deres brukes til skriving av sakkyndige vurderinger, framstår som feil bruk av kompetanse. Det minner mye om en del av arbeidet som gjøres av lærerstanden også, og dreier seg om jus og ryggdekning, ikke nødvendigvis elevens beste.

Les også: Vil at Stjørdal skal bli pilotkommune innen skole

Det går ikke an å vedta redusert spesialundervisning, sånn som flertallsblokka med Sp i spissen gjorde for en tid tilbake, og som har lagt betydelig press på PPT. Men å få flere spesialpedagoger som skal jobbe mer direkte retta mot ungene vil på sikt redusere behovet. Rødt stiller seg derfor bak ordførerens forslag, men med strenge forbehold:

Skal retten til spesialundervisning fjernes, slik som utvalget faktisk foreslår, må ressursene og kompetansen lovfestes som ressurs til skoler og barnehager uten noe form for innsparings- eller nedskjæringsmulighet. Hvis ikke kan vi risikere å både stå uten PPT og at ressursene i skolen minker. Det ville vært en katastrofe.

Det er også viktig at ingen i PPT skal miste jobben pga. en evt. omlegging. Stjørdal kommune har et arbeidsgiveransvar som de må ta på alvor, og det er helt avgjørende å ha med ansatte og fagforeninger på en slik prosess.

Les også: Utdanningsforbundet positiv til pilotordning

Samtidig kan vi ikke forvente at barnehage og skole skal utjevne eller veie opp for de økonomiske og sosiale forskjellene som øker som aldri før i dagens Norge. Det mest effektive er å faktisk gjøre noe med selve forskjellene, ikke prøve å veie opp for de etter at de er skapt. Behovet for spesialundervisning oppstår ikke i et vakuum.

Tor Helge Rimul

Ulf H. Stokke

Rødt Stjørdal